27 בדצמבר, 2011

פסטיגל במדף הספרים

עטרה אופק מכוונת אתכם לספר השירים החדש של נורית זרחי, לספר הנכתב דרך עיני ילדים דתיים, לתרגום חדש של האחים גרים ולספר טיפים נדיר - על איך לא לקרוא ספרים

#1
פנינים זורחות

כל שיר בספר הזה הוא יהלום, כל מלה פנינה, כל שורה שושנה. נורית זרחי כותבת שירה צרופה שמתאימה גם לפעוטות וגם לילדים גדולים ולכל מי שמוכן לעוף על פניני מלים, בלי קשר לגיל. היא מתארת רגעים קטנים, יומיומיים, בתוך לב תמים של ילד, והעברית המופלאה שלה פראית ומתנגנת ונוגעת עמוק פנימה: "אני יורדת/ במדרגות אל השינה./ בראשונה/ אני דורכת על קטיפה/ בשנייה על פרוות ים קצופה,/ בשלישית אני יורדת/ על מדרגה ערה/ חיה רעה אני פוגשת שם/ מוּכָּרָה…" (אבל הסוף טוב) או "כל לילה עולים ממצולות הים/ סוסים פראים/ לרעות בעננים,/ ועולים על גבם ילדים כחולים/ ולא עולה על גבם אני" (אבל הסוף טוב).

עשרים ושלושה ממיטב שיריה של זרחי כלולים בספר היפה הזה. יש בו לא מעט עצב, אבל גם המון דמיון פרוע – כמו בשיריה המושרים והמוכרים "קילפתי תפוז", עם הילד שישן בפנים והתלונן על הקור, או "האשה באבטיח", שנאלצה לעבור לגור בתוך גזר כשנגמרה העונה – וגם צחוק ואהבה וכאב והתבוננות שקטה, והכל עטוף בכל כך הרבה יופי. לקרוא ספר כזה עם ילד, מעבר לתענוג ההדדי, זהו חינוך ספרותי ממדרגה ראשונה. הספר הוא החמישי בסדרת ספרי המופת לילדים של הוצאת דביר, שהוקדשה עד כה ל-4 קלאסיקונים מתים: ביאליק, מרים ילן שטקליס, אנדה עמיר ולאה גולדברג. האם הכבוד מגיע לנורית זרחי? בהחלט, ללא שמץ של ספק.

"דודה מרגלית נפלה אל השלולית" מאת נורית זרחי (איירה: לנה גוברמן, הוצאת דביר, 54 עמ', מנוקד, לבני 4 ומעלה מעלה מעלה) – 72 ש"ח


 

 

#2
ספר עם כיפה

סרוגים, גרסת הפרינט. "סבתא של שבת" - יעל משאלי

כולנו חיים באיזושהי בועה – כללית, פרטית – וכמה מעשיר ומאלף לצאת ממנה מדי פעם ולהציץ לבועה אחרת, קרובה אך זרה. כשמזמינים אותנו להצצה כזאת, היא חייבת להיות הכי נינוחה והכי לא דידקטית כדי שתהיה אמינה. כך למשל בסדרות כמו "סרוגים" או "עבודה ערבית", שמאפשרות הצצה מעוררת הזדהות עם אחינו ובני דודנו, וכך גם בספר הילדים המקסים הזה, שבו כשכתוב "אנחנו" הכוונה לילדים דתיים: "ילדים אחרים,/ לא אנחנו,/ נוסעים בשבת./ ילדים אחרים,/ לא אנחנו,/ לא הולכים לבית כנסת/ כמעט. ילדים אחרים לא חובשים כיפות/ ולא מתעטפים בטלית./ לא יודעים בעל-פה את ברכת המזון/ ולא למלמל תהילים/ (…) ילדים אחרים…/ מה זה אכפת לי בעצם?/ העיקר שאני נהנה./ רק לפעמים,/ לפעמים,/ לפעמים,/ אני קצת/ קצת/קצת/ מקנא".

יעל משאלי ערבבה כאן מכל טוב: סיפורים ושירהורים מהווי המשפחה הדתית, חלקם בגוף ראשון וחלקם לא – על יחסים בין ילדים ממשפחה רגילה או מעורבת, על גזענות, על ילדים מאומצים, על ילדים חריגים (דיסלקטים, תסמונת דאון ועוד) ועל מה לא – וראו זה פלא, זה לא מעיק ולא מציק, רק מעניין עד מאוד, כי הכל כתוב פשוט ואמיתי וזורם ולגמרי מהחיים. מתאים גם כמתנה לילדים שומרי מסורת, ובאותה מידה לכאלה שלא.

הספר "סבתא של שבת" מאת יעל משאלי (איירה: יערה בוכמן-נוטה, הוצאת דביר, 94 עמ', מנוקד, לבני 5-9) – 74 ש"ח

#3
גרים כמו שצריך

 

אגדה אורבנית. מקבץ מעשיות מאת האחים גרים בתרגום חדש

 

סופסוף! – כך קראתי באושר כשהבנתי מה אני מחזיקה ביד. מאז מעשיות האחים גרים בתרגומו של דב קמחי (הוצאת צ'צ'יק) שקראתי בילדותי, לא נתקלתי אלא בעיבודים על עיבודים שלהן, כשכל מתרגם מעבד ומשנה כראות עיניו. והנה סופסוף תרגום נאמן למקור של מיטב האגדות הקלאסיות: מהיפהפייה הנרדמת וכיפה אדומה, דרך הזאב ושבעת הגדיים והחייט האמיץ וכלה בדייג ואשתו, ממש כפי שכתבו אותם וילהלם ויעקב גרים לפני מאתיים שנה, בתרגום משובח ורענן של ד"ר חנה לבנת, שגם הוסיפה אחרית-דבר מאירת עיניים. על איוריה המיוחדים והמרהיבים של עפרה עמית היטיב לכתוב שחר קובר ב"הפנקס", ואין לי אלא להסכים עם כל מלה.

הספר "זאב, נסיכה ושבעה גמדים" – תריסר מעשיות קלאסיות מאת האחים גרים (מגרמנית: ד"ר חנה לבנת, איורים: עפרה עמית, הוצאת מחברות לספרות, 79 עמ', מנוקד, לבני 5-10) -79 ש"ח

 

 

#4
אל תנסו את זה בבית

 

רעיון גאוני. "המדריך של צ'רלי ג'ו ג'קסון איך לא לקרוא" - טומי גרינוולד

 

רק על הרעיון עצמו מגיע פרס – ספר שלם שמציע לקוראיו הצעירים דרכים ערמומיות וטיפים מחכימים איך להימנע בכל מחיר מקריאת ספרים, ובדרך גורם להם לקרוא יותר מ-200 עמודים (אמנם מרוּוחים ומאוּוררים להפליא). למעשה מדובר בסוג של "יומנו של חנון", כשבתפקיד החנון – צ'רלי ג'ו, נער שהצליח להגיע עד חטיבת הביניים בלי לקרוא אף ספר אחד מתחילתו ועד סופו, בזכות עסקה שעשה עם ידידו טימי: טימי נהג לקרוא במקום צ'רלי את הספרים ליומני הקריאה בבית הספר, תמורת טובות הנאה. אלא שהעסקה הזאת נדפקה איכשהו, וכתוצאה מכך צ'רלי נאלץ לבלות את חופשת הקיץ בקריאת עשרה ספרים – או לחלופין, בכתיבת ספר אחד. נחשו באיזה עונש הוא בחר. לא מדובר בספר עמוק חלילה, אבל הוא בהחלט חביב, ואם יגרום לסרבני קריאה לקרוא עוד איזה ספר או שניים, מה טוב.

הספר "המדריך של צ'רלי ג'ו ג'קסון – איך לא לקרוא" מאת טומי גרינוולד (אייר: ג.פ. קוברט, מאנגלית: ארז אשרוב, הוצאת הכורסא בשיתוף ידיעות ספרים, 222 עמ'. לגילאי 8-12) – 88 ש"ח (או 61 ש"ח באתר ההוצאה)

>> להשיג באתרים ובחנויות הספרים ברחבי הארץ

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה