22 בספטמבר, 2014

אבירה על סוס לבן

עטרה אופק שולחת אתכם לחג עם 2 ספרים שיפשיטו לכם את הנפש ויערבלו את המחשבות מחדש: רומן אינטימי שכתוב במילים מושחזות היטב ואוטוביוגרפיה שלא תעזוב אתכם עד סוכות

התחלתי לקרוא את הספר הזה נגד רצוני. התכוונתי רק לדפדף בו ולהעביר לחברה שתקרא במקומי, כי מה כבר יכול להפתיע ברומן רומנטי על בחורה פשוטה שמטפלת בצעיר עשיר ונאה, משותק בארבע גפיים אחרי תאונה קשה, המבקש את נפשו למות? הרי ברור מראש מה יקרה פה, פחות או יותר: בהתחלה הוא יהיה מגעיל אליה, ואז לאט-לאט היא תתחיל להכיר אותו והוא אותה, וניצני אהבה ילבלבו והאהבה תפרח, למרות הקשיים ואולי בזכותם, והשאלה היא רק איך זה ייגמר.

ובכן, זה באמת פחות או יותר מה שקורה שם, ואחרי הפתח-דבר לא הייתי בטוחה שאמשיך, אבל הפכתי דף ומרגע שנחו עיני על מילותיה הראשונות של הגיבורה (המספרת את מרבית הספר), לואיזה קלרק, רציתי שהיא תהיה חברה שלי, ובאמת תכף ומיד התאהבנו, ומאותו רגע רק רציתי להמשיך להקשיב לה, לא חשוב על מה תספר. במקרה מדובר בנושא שקל לי (ולמיליוני נשים אחרות) להתחבר אליו: הרצון להושיע גבר שראוי לאהבה, להיות זאת שמחוללת את הנס נגד כל הסיכויים ומביאה לגאולה המיוחלת. אבל גם כשקלרק מספרת על בן-אחותה הפעוט, על הוריה או על יחסיה האמביוולנטיים עם אחותה, אי אפשר להפסיק להקשיב לה. וזו כנראה גדולתה של ג'וג'ו מויס עטורת הפרסים, שהיא יודעת למשוך בחוטי הלב של הקורא בעדינות הראויה ולברוא למענו דמות חד-פעמית, אמינה ומקורית, שיוכל להתאהב בה עד כלות. ומהי ספרות טובה אם לא הזדמנות להכיר אנשים חד-פעמיים באופן הכי אינטימי, להתאהב בהם ולתת להם לגור לך בלב, עד הספר הבא. התרגום טוב מאוד.

"ללכת בדרכך" מאת ג'וג'ו מויס (מאנגלית: קטיה בנוביץ', הוצ' ידיעות ספרים, 407 עמ'), 64.80 ש"ח באתר ההוצאה במקום 78 ש"ח מחיר מלא

קחו אוויר

להרגיש כמו סלין. "צעקה הפוכה" - סלין אסייג

אמא שלי החמודה בינה אופק קראה את "צעקה הפוכה" והתרגשה נורא. תראו כמה:
"כשהתחלתי לקרוא את הספר הזה, הייתי לבושה לגמרי: מכנסיים, חולצה קיצית, חזייה ותחתונים. בזמן הקריאה הם נשרו לי לאט-לאט וכשגמרתי לקרוא, כמעט בנשימה אחת, הייתי עירומה לגמרי. או לפחות, ככה הרגשתי.

"סלין אסייג חוזרת בספר אל ילדותה, אל עיר מגוריה, אל השונים והמשונים שבסביבתם גדלה ואיתם ניסתה לחיות אז, והצליחה כעת להחיות אותם מחדש, אבל ממש. היו קטעים שרציתי לדלג עליהם ולא הצלחתי, והיו כאלה שחזרתי וקראתי פעמיים ושלוש. עכשיו אני שותפה לילדותה של סלין אסייג. היא הכניסה את הילדות שלה לתוך החיים שלי, שהיו כביכול שונים לגמרי משלה, אבל בעצם דומים מאוד בתחושות ובמאוויים.
"זה לא ספר שמספר סיפורים, זה ספר שמרגישים אותו. כעת אני מרגישה שסלין אסייג היא היא, אבל אני כבר לא לגמרי רק אני. איך אתאר את הספר הזה? לא אתאר ודי. מי שרוצה לקבל ויודע לפתוח את הלב ולחוש, שיקרא בעצמו. בחיי שכדאי."
ואני מוסיפה: התחלתי לקרוא את הספר בעצמי (איך לא, אחרי שאמא שלי התרגשה ממנו כל כך) ואני מבינה בדיוק על מה היא מדברת.

"צעקה הפוכה" מאת סלין אסייג (הוצ' אחוזת בית, הסדרה לפרוזה עברית עכשווית, 178 עמ'), 61.20 ש"ח באתר ההוצאה במקום 69 ש"ח מחיר מלא

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה