22 באפריל, 2010

אורי ושות'

מרדכי גלדמן ביקר בתערוכה סלון – Living Room ונהנה מאוסף הדיוקנאות שצילמו אורי גרשוני, דויד עדיקא, רונה יפמן, שי אגנץ ורמי מימון

ידידתי האמנית ביאנקה אשל גרשוני טלפנה אלי מיד אחרי פתיחת התערוכה "סלון" בהלנה רובינשטיין כדי לברר מדוע לא  הגעתי לפתיחה. היא חשבה שהייתי אמור להגיע לאירוע מתוך זיקה כמעט משפחתית לאורי בנה המציג מתצלומיו בתערוכה. בשנות ידידותנו הייתי עד לילדותם ולנערותם של  בניה ארם ואורי, שבינתיים התגלו ככוכבים בשמי האמנות המקומית. כיוון שחשבתי שיתחשק לי לכתוב משהו על התערוכה דחיתי את ביקורי בה לשעה שניתן יהיה לצפות במוצגיה בשקט, בלי הרעש של קהל הפתיחה.

בתערוכה מציגים עם אורי ארבעה מחבריו ללימודים בבצלאל, דוד עדיקא, רמי מימון, שי איגנץ ורונה יפמן שכולם הגיעו בינתיים להישגים משמעותיים בצילום וגם התפרסמו. הבנים כולם הומוסקסואלים כאורי עצמו, ולא הייתי מציין זאת אלמלא הייתה יצירתם בעלת זיקה גלויה לאסתטיקה ולתימטיקה הומוארוטית. רוב תצלומי התערוכה הם דיוקנאות וכל צלם ניגש לנושא הזה ברגישות האמנותית והאנושית האופיינית לו.

בין מקבצי הדיוקנאות  המוצגים אלה של שי אגנץ, אורי גרשוני ורונה יפמן מעוררים תשומת לב מיוחדת בגלל שהם ממוקדים סביב נושאיהם בצורה מגובשת. אבל גם במקבצי הדיוקנאות של מימון ועדיקא אפשר למצוא יופי רב ומבט מעמיק לנפשם של המצולמים.

ברונה יפמן נכנסה רוחה של הצלמת האמריקאית הנודעת  דיון ארבוס. התצלומים שלה – הנראים כמצולמים במצלמה חד פעמית או במצלמת הטלפון הנייד – ממשיכים את מפעלה לתיעוד הסכיזופרניה האנושית והשוליים החברתיים. המצולמים הביזאריים שלה נראים כולם כאילו יצרו משמעות לחייהם המסובכים והרעועים בעזרת עיצוב "הלוּק" שלהם.

אורי גרשוני מציג סדרת דיוקנאות של גברים הומוסקסואלים. התצלומים אסתטיציסטיים, אך המצולמים נראים טבעיים ונטולי פוזה כלפי הצלם והמצלמה. נראה שהצלם הצליח להגיע אתם לאינטימיות רבה ואחד מהם אפילו פלט את זרעו במחיצתו. בעיניי התצלומים של אורי אינם אירוטיים במודגש, אלא תיעוד של חקירותיו לתוך הזהות ההומוסקסואלית בזירת ההתגלות העיקרית שלה – המיטה. הם מראים את המצולמים במורכבותם הנפשית סביב הארוס שלהם.

ההפתעה המרגשת של התערוכה היא מקבץ דיוקנאות של נשות ויצ"ו מלבורן. הן צולמו לפי הזמנת הארגון על ידי שי איגנץ, שלרוב מצלם הומואים במצבים ארוטיים. בגלל גילן כולן נראות כמו סיפור ארוך שכבר מנחש את קיצו. על רקע זה נוכחותן הבורגנית המעוצבת ועם זאת החמה והחיונית ממש מרנינה. לכולן, כך נראה, יש בחייהן משמעות נכבדה שנרכשה מעצם פעילותן בויצ"ו אוסטרליה והן מהוות מעין עולם אנטיפודי למצולמים  של רונה יפמן.

התערוכה סלון – Living Room תינעל ב 26.4.2010
ביתן הלנה רובינשטיין, שדרות תרס"ט 6, תל אביב
, טל': 03-5287196

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה