05 ביולי, 2015

אלוהים נותן אגוזים

עטרה אופק מתפעלת מספר ילדים שמצליח להסביר רעיונות כמו כלכלה ומסחר בלי אף מילה פדגוגית או נמשל מבאס. כך תשאירו את הילד שלכם עם זווית ראייה חדשה על דמי כיס

פעם, כשאחת הילדות שלי היתה בגן, היא ביקשה ממני לקנות משהו והסברתי לה שאין לנו כסף בשביל זה. מיד פקחה זוג עיניים ענקיות ושאלה בתדהמה, כפי שרבבות ילדים אחרים בטח שואלים את הוריהם זה דורי דורות: "אז למה את לא פשוט הולכת לבנק וקונה עוד כסף?" כולי תקווה שמאז היא כבר הפנימה את ההסבר, אבל ייתכן שאילו נתקלה בספר הזה בילדותה, היה לה קל יותר להבין.

"ביער" מספר סיפור נחמד על חבורה של חיות ביער, שמגלות איך השימוש באגוזים יכול לייעל ולפשט להן את החיים. תחילה מגלה צ'יפ הסנאי – שעסוק מבוקר עד ערב בקטיף אגוזים למאכל ולעתים מגוון גם באבטיחים – איך יוכל להקל על עצמו את החיים בעזרת חיסכון לעתיד וחשיבה לטווח רחוק. מאוחר יותר, בעזרת חברו דובי הדוב ושכנים אחרים, הוא מגלה את היתרונות הגלומים בשיתוף פעולה. בכל אחד משמונת פרקי הספר מובאת עלילה אחרת מחיי היער, שבה החיות השונות מתמודדות עם דילמות ובעיות הקשורות למאמץ ולתמורה בעדו. ואף שמדובר בחוויה חינוכית ולימודית, ולאו דווקא ספרותית – בעיני אין בספר שמץ דידקטיות. אדרבא, הסיפורים מעניינים, כי הם מציגים בעיות מהחיים: האם משתלם לי לעשות דבר מסוים? מה ייצא לי מזה? איך אוכל לדאוג שחברי ייצא נשכר בלי שאני אצא מקופח?

וזה מה שיפה בעיני, שהספר גם מתרחק מפדגוגיות וגם חף מיומרות: לא תמצאו בו הקדמה מלומדת להורים ולילדים, לא משל ונמשל, לא הכוונות ולא נעליים. הוא אפילו לא מסתיים בסוף חד-משמעי, אלא בתהייה על סיטואציה המציגה קונפליקט, והקורא מוזמן לחשוב איך היה פותר מצב דומה. המחברת היא דוקטורנטית לכלכלה, אבל בשום מקום בספר לא תמצאו מלים כמו כסף, כלכלה וכיו"ב. כאמור, אין משל ונמשל אלא סיפור נחמד – וכעת תראו מה תעשו בו, מה הילדים שלכם ימצאו בו. אם תשאלו אותי: מומלץ לקרוא אותו במקביל או יחד עם הילדים, לשוחח עליו ולנסות למצוא למצבים השונים מקבילות בחיים הפרטיים והציבוריים. אולי לא תפתרו ככה את משבר הגז, אבל נדמה לי שיהיה מהנה ומעניין. לבני 4-8 ולכל מי שנהנה לשוחח איתם.

"ביער" מאת עידית רז קלישר (אייר: ניב עבדת, הוצ' מדיה 10, 40 עמ', מנוקד) – 48 ש"ח + משלוח באתר הספר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה