20 ביוני, 2012

אליוט וגברת סמית'

אליוט מסירה כל כפפה אובייקטיבית ועפה על האלבום החדש של פטי סמית', גיבורת ילדות ומגדלור בשמי המוזיקה האלטרנטיבית

לפני שאני בכלל מתחילה, אני צריכה להזהיר אתכם. אף לא מילה אחת מאלו שאני עומדת לכתוב, תהיה אובייקטיבית. אף אחת. אני לא מתיימרת להיות שקולה ומאוזנת כשאני כותבת על פטי סמית', כי אני לא. היא גיבורת התרבות הכי גדולה שלי. בגיל שישים וחמש, המשוררת/זמרת/סופרת/תופעת טבע הזאת, היא עדיין המגדלור שלי, כפי שהייתה מאז שגיליתי אותה כשהייתי בת 18. לפני שאני פונה לספר על האלבום החדש שהיא הוציאה לאחרונה, האחד עשר שלה במספר, בואו אסביר בקיצור לכל המתעניינים, מי היא פטי סמית'.

היא אמריקאית, ניו יורקית מאז הסבנטיז, ואחת הדמויות הכי חשובות בסצנת האמנות והמוסיקה האלטרנטיבית המקומית וגם העולמית. היא התחילה כציירת ומשוררת ואפילו שחקנית, התגוררה בצ'לסי הוטל, והייתה בת זוגם של סם שפארד וגם של הצלם האייקוני רוברט מייפלת'ורפ, לפני שהבין שהוא הומו. היא אוטודידקטית, שזה אומר שאת הידע העצום שלה היא רכשה מקריאה וסקרנות, לבד, ולא באוניברסיטה, ממנה נשרה. כשהתחילה להקריא את השירה הנבואית והמופלאה שלה לקצב הגיטרה של הגיטריסט לני קיי, נולד סגנון שלם. אלבום הבכורה שלה – Horses, הוא יצירת פאר, גם שלושים ושבע שנים אחרי שיצא.

במשך כל השנים, גם כשפרשה לפרבר דטרוייטי, גידלה שני ילדים וחזרה אחרי שמונה שנים – היא המשיכה להיות יצור סקרן ויוצא דופן, וחיית במה מרהיבה. מותם בזה אחר זה של מייפלת'ורפ, אז בעלה ואח"כ אחיה, והשירים והספרים שכתבה עליהם, רק העצים את ההילה השאמאנית של סמית'. היא אישה מבוגרת, יודעת, שובבה ומאוד מוכשרת. כל מה שאני רוצה להיות כשאהיה גדולה.

אתם יכולים לדמיין שאלבום חדש שלה הוא התרגשות מאוד גדולה וגם חשש עבורי, שאולי התעמעם זוהרה. אבל אני אומר מיד שהאלבום הזה פשוט מדהים. יש בו רוק גיטרות ושירים אקוסטים, שירה נבואית ומלודיות מקסימות. יש בו נשמה ויופי וכנות אמיתית. סמית' היא אולי המוסיקאית היחידה שמסוגלת, באלבום אחד, לכתוב שיר לאמריגו וספוצ'י (החוקר האיטלקי שנתן את שמו ליבשת אמריקה), שיר קינה לאיימי ווינהאוס (this is the girl), שיר לדמות מספר של בולגקוב ('בנגה', כלבו של פונטיוס פילאטוס ב'האמן ומרגריטה'), ושיר שנכתב לג'וני דפ, כמתנה ליום הולדתו ('תשע'). לקינוח יש גם גרסה ל-After the gold rush של ניל יאנג, שאיתו היא גם תחלוק במה בחורף, בסיבוב הופעות משותף.

אתם כבר מבינים שזה לא אלבום מלטף, מפנק, או מנענע. פטי סמית' לא קלילה ואגבית. אבל הוא גם לא כבד, מטיף, מעיק או חופר. הוא מלא יופי, וכדאי לכם מאוד לטעום ממנו. יוצא דופן.

האלבום Patti smith – Banga (פטי סמית', "בנגה") – החל מ-60 ש"ח

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה