28 בינואר, 2014

אף אחד לא מדבר על צדק

שלומית כהן-אסיף מתרשמת מספרה החדש של תמר ורטה-זהבי, המבוסס על חייו של נלסון מנדלה, ובו הבדיה משכנעת לא פחות מהאמת

"השנאה נלמדת. ואם אנשים לומדים לשנוא, אפשר ללמד אותם גם לאהוב". את הדברים האלה אמר נלסון מנדלה בנאום הבכורה שלו כנשיא דרום אפריקה. זהו האיש שעליו אמרה בתו: "גם כשהוא כפוף הוא זקוף".
כבר בגיל 5, במקום אחר עם שם אחר, ניתן היה לזהות שנלסון נולד להיות מנהיג. הוא נולד בשם רוליהלאלה (שפרושו: עושה הצרות) לימים זכה לשם מנדלה (שפרושו: החזק) והמרחק בין משמעות השמות הוא המרחק שהוביל את מיגור מדיניות האפליה של המיעוט הלבן כלפי הרוב השחור.
בקליחות ובאמינות מספרת תמר ורטה-זהבי את סיפור חייו של ילד שמגילת היוחסין שלו מובילה למשפחת המלוכה של עם הטומבו. הוא נמנה עם שבט הק'וזה, שבט הלוחמים האמיצים ביותר  באפריקה. ואכן, המילה "אומץ" היא מילת מפתח בסיפור חייו: האומץ לחשוב, לשאול, לדמיין, להגיד, לעשות. האומץ לא  לוותר וללכת בעקבות  אביו הביולוגי, שכל נכסיו הוחרמו עקב סירובו לציית למושל האנגלי.
יש בסיפור הזה היסטוריה חברתית כואבת וביוגרפיה משפחתית כואבת לא פחות. "לא אפסיק להיאבק עד שנזכה כולנו לשוויון זכויות" מכריז מנדלה, ומוסיף: "אין בעיה שאין לה פתרון, אפילו אם הפתרון מכאיב", ועוד מוסיף: "אני חושב שדרום אפריקה שייכת  לכל מי שחי בה".
ורטה-זהבי עושה עם הקורא הצעיר חסד ומובילה אותו במסעו האישי של מנדלה. גלות, מאסר עולם עם עבודת פרך, צינוק, מכתבים מצונזרים, מחתרת, אשתו ויני ובנותיו הנוטלות חלק במאבק, בצד סיפורם של דמויות משנה. היא שוזרת סיפור ביוגרפי המבוסס על עובדות אמיתיות בצירוף פרטים פרי דמיונה. אני לא יודעת אם מנדלה באמת גידל גן ירק בכלא, כפי שמספרת ורטה-זהבי, אך מתאים לו לגדל ולטפח אחד כזה, ומכאן האמינות הרבה בסיפור, גם הבדיה נשמעת משכנעת. כך הדבר גם בספריה הקודמים על דמויות היסטוריות מעוררות השראה כמו מרטין לותר קינג, גנדי ואחרות. ורטה-זהבי יודעת להעביר את המסר (ומסר איננה מילה גסה), וכל פעם מחדש מוצאת דרך נפלאה לפיתוח גישה חברתית לזולת, לשונה ולאחר. ספרים מעין אלה מעוררים את חוש הצדק ואת הסובלנות (גם הרפר לי האמריקאית בספרה "אל תגע בזמיר" עשתה זאת בדרך נפלאה).
ומה צריך הקורא הצעיר היום? שיחדדו את חוש הצדק שלו.
אינני מכירה את ורטה-זהבי אישית. שמעתי אותה פעם בכנס ספרות ילדים, שערך העיתון הדיגיטלי "הפנקס", ואם להודות על האמת הוקסמתי מאישיותה הבימתית ומתוכן דבריה, והבנתי שזהו היעוד שהציבה לעצמה בכתיבתה לילדים.

"מנדלה – סיפור חייו של נלסון מנדלה" מאת תמר ורטה-זהבי (איורים: נוני סגול, הוצאת עם עובד, עריכה: דלית לב, 2014); 43 ש"ח בחנות המגדלור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה