05 באוקטובר, 2010

אפילו סלעים נשברים

שלומית כהן-אסיף נזכרת בחברתה דליה רביקוביץ', עם צאת הספר "כל השירים" המציין 5 שנים למותה

דליה יושבת בחדר שלי, טועמת מריבת תפוחים שאמי רקחה ושמרה לה בצנצנת. אני יוצאת לרגע קט לחדר הסמוך לחפש במדף הקלטות סרט לצפיה שיתאים לשתינו. כשחזרתי לחדר צנצנת הריבה היתה ריקה. דליה מבקשת עוד ריבה.

כזאת היתה  דליה – משולחת, גם במציאות וגם בשירה, אני אומרת לעצמי כשאני מדפדפת באהבה בספר "דליה רביקוביץ' – כל השירים"'. הספר רואה אור לציון חמש שנים למותה, וסביר להניח שזוהי המהדורה המורחבת  ביותר של המשוררת (הכוללת תרגומים, בעיקר מאנגלית, שירים מן הגניזה ושירים שהתפרסמו בעיתונים שונים ולא נכללו בספרים).

אומרים שמשהו קרה לשירה העברית בסתיו 1959 כשיצא לאור ספרה הראשון של דליה "אהבת תפוח הזהב", משהו שניתן להגדירו כ"נס" פואטי. מאז פרסומו של תפוח הזהב הזה, שהדהים את הקוראים בבשלותו ("תפוח זהב/ אהב את אוכלהו,/ אהב את מכהו/ בכל איבריו"), המשיכה דליה לשתף את אוהבי השירה בפנטזיה הלירית שלה שמהלכת קסם. המשיכה לשתף בציניות ובסרקזם, בעדינות ובשברירות, בשירים יפים וקשים, בכאב ההחמצה, בפצעים ובכוויות, בדעותיה הפוליטיות והפמיניסטיות, וכל זה בעברית נקיה, הצומחת ועולה משירת ימי הביניים (בעיקר יהודה הלוי) ומן התנ"ך והמדרש. היא אכן הכירה את השפה העברית על רבדיה ועל מכמניה, ולא קשה לקורא לזהות את האיכות המקראית הזו. לא קשה לצרוב את שיריה בתודעה.

צרופים לשוניים רבים מתוך שיריה הפכו לעלי כותרת בספרות שלנו. "אפילו סלעים נשברים/ אני אומרת לך / ולא מחמת זיקנה /…/ אמרתי לך, כשסלעים נשברים זה קורה בהפתעה / ומה גם אנשים" (מתוך השיר "גאווה"). בשיר "המריונטה" כותבת דליה: "הדברים היפים באמת אינם מתהלכים בחוץ/ לפעמים הם קורים בחדר,/ כאשר הדלתות נעולות וגם התריסים מוגפים./ באמת, הדברים היפים/ הם אינם נהרות או הרים או חופים./ אני יודעת  עליהם יותר מדי מכדי לרמות את עצמי…". במבחר הזה שכריכתו אדומה, אתם ודאי תתאהבו במילים.

לקרוא ולבכות. "כל השירים" מאת דליה רביקוביץ'

כריכה אדומה, אני אומרת לעצמי, ונזכרת מן הסתם איך במסע קניות משותף שלנו, דליה התעקשה לרכוש בלייזר אדום ומגושם, שכלל לא התאים לה וכעבור ימים חזרנו להחליפו בבלייזר פחות מגושם, אבל יותר אדום.


הספר "כל השירים" מאת דליה רביקוביץ' (בהוצאת הקיבוץ המאוחד, בעריכת גדעון טיקוצקי ופרופ' עוזי שביט, 401 עמ') – 90 ש"ח או 64 ש"ח באתר ההוצאה
להשיג בחנויות הספרים ברחבי הארץ

* ביום חמישי הקרוב, 07.10.10, 20:30, ייערך ערב לרגל השקת הספר בגינת בית ביאליק, ביאליק 22, תל אביב, טל': 03-5254530 (כניסה – 35 ש"ח). ביום שני, 11.10.10, 20:30, ייערך ב-"צוותא" המופע "באה והלכה" לזכרה של דליה רביקוביץ'

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה