11 במרץ, 2014

בוגר בהצטיינות

תופעות גיל העשרה נכנסו לפעולה ואתם כבר בקושי מזהים את מי שעד לפני רגע היה הילד הקטן שלכם? הספר החדש של ענת הררי יעזור לכם לצלוח את התקופה החשוכה ביותר בחייו של כל הורה

גיל ההתבגרות, בניגוד למה שהבטיחו לנו, לא באמת מסתיים אי-פעם. חלק מאיתנו רק התחיל להתבגר בסביבות גיל שלושים, ורובנו – גם אם אנחנו מתלבשים כמו גדולים, עושים קולות של גדולים ואפילו מפיקים צאצאים – לא ממש בקענו לחלוטין מהביצה. ואז, בלי שנשים לב, אנחנו מגלים יום אחד שעבר לגור איתנו נתין זר מארץ הטינאייג'רים: אדם גבוה ורחב שנוהם בדיוק כמו שנהמנו בגילו, טורק דלתות בדיוק כמונו, אוכל ישר מהסירים ומגדל ערוגות של גרביים בחדר, שמזכירות מאד את המאורה שהגחנו ממנה בעצמנו לא מזמן. אבל פתאום אנחנו ההורים והוא הילד (זה ילד, זה?), ופתאום הוא מתנהג לגמרי אחרת מהפעוט החמוד והצייתן שגר בחדר שלו אתמול, ואנחנו שואלים את עצמנו איך זה קרה, ומה עושים כדי לא לעצבן אותו, ואיפה בכלל המבוגר האחראי כשצריכים אותו?

בצר לנו, אנחנו הולכים לחנות ספרים יד שנייה ומוצאים שם ספר עם שם מבטיח: קוראים לו "צאי לי מהחיים, אבל קודם תקפיצי אותי ואת שריל לקניון" (מאת אנתוני וולף), והוא נראה מעניין, אבל הוא באנגלית, ועל מתבגרים אמריקאים, וגם ככה אנחנו נרדמים בתשע מול הטלוויזיה. אז מה יהיה, אנחנו נאנחים בייאוש. איך זה שאף אחד לא דואג להורים של מתבגרים מקומיים? אתם לא רואים שאנחנו נקרעים פה?

ואז באה ענת הררי להציל אותנו. הררי היא גם פסיכולוגית, גם מטפלת משפחתית וגם מנחת קבוצות, והיא פרסמה בעבר שני ספרים מצוינים ("הולדת סבתא" ו"מאה אמהות, מאה זיכרונות"). בימים אלה יצא לאור הספר השלישי שלה, "ילד טוב דיו", שבו היא מתמקדת בכל מה שעובר על הורים למתבגרים (לא, מסתבר שלא המצאנו כלום) ובסיפורים אישיים שחלקו איתה, שפשוט אי אפשר להפסיק לקרוא.

מאד הוקל לנו להבין שאי אפשר באמת להיות מוכן לתפקיד החשוב הזה, "הורה למתבגר". שמחנו לקרוא שרוב ההורים – ממש כמונו – לא תמיד עונים את התשובות הכי נכונות בזמן אמת, ושהקשר בינינו לבין הילדים הוא תהליך שמשתנה כל הזמן, מהרגע שהם נגמלים מהציצי, או מהחיתול, ועד שהם מבקשים מהילדים שלהם, משום מה, לקרוא לנו 'סבתא'. עשה לנו טוב לראות שאנחנו לא היחידים שעוברים סוג של גיל התבגרות מקביל לזה של הנוהם המקסים שלנו, שמתנהג פתאום כמו סוכן מוסד, ושזה בסדר – בסוף נצליח לשחרר אותו ודי בטוח שהוא יחזור לאהוב אותנו. פעם. למרות שאנחנו יצורים נחותים אבולוציונית, שעושים המון פדיחות. פוווו, איזה מזל.

"ילד טוב דיו – להיות הורים למתבגרים" מאת ענת הררי (הוצ' בבל ומשכל, 254 עמ') 61.20 ש"ח באתר ידיעות ספרים, במקום 68 ש"ח מחיר מלא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה