28 בפברואר, 2013

בית הלל

שלומית כהן אסיף מתאהבת מחדש ב-ע. הלל, בזכות קובץ שירים למבוגרים שכתב ורואה כעת אור. דבר אליי בחרוזים, דרלינג

זה קרה בבית ספר התיכון. המורה לספרות שלי, המחזאי אברהם רז, נתן לי מתנה  עטופה שנראתה כמו חפיסת שוקולד. זה היה ספר השירים הראשון של המשורר ע. הלל "ארץ הצהריים". עברו שנים והרבה וזה עדיין אחד מספרי השירה שהניח את היסודות לטעמי האמנותי. עכשיו עם צאת הספר "כל השירים" המכיל את כל קבצי השירה של ע. הלל ועוד שירים מן העיזבון, אני מרגישה חגיגה בלב.

בתודעה שלנו ע. הלל הוא משורר גדול לילדים. הביא לנו את "דודי שמחה", "יוסי ילד שלי מוצלח", "בלבול למה ככה", ו"מי יודע מדוע ולמה לובשת הזברה פיג'מה". לעתים מישהו שוכח פה שהוא כתב גם שירה נפלאה לא לילדים. שירה ארץ-ישראלית שנופיה קונקרטיים (ע. הלל היה אדריכל גנים במקצועו): "ארבעת אלפים של יופי וצעקה", ובתוך ההוויה הזו הוא רואה עצמו "רק צרצר". ע. הלל (אגב שלונסקי בחר לו את השם הזה) מתבונן ביופי של הטבע, מצלם בעיניו ומתמזג עימו. הוא שר לשמש ולאור. "אל אלוהים, מדוע יצרתני אדם, וליבי מת להיות מדבר או להיות הרים / או להיות הרים רוח / ועיני – להיות שמים או שמש".

במלחמת השחרור לחם ע. הלל בחטיבת הנגב וראה חברים נופלים, "ופני השמש בוכות-דם ובוכות בושה". במלחמה הזו הוא רואה עצמו קטן כל כך: "ואני מספר אמות קומתי והולך להרוג חגבים כמוני / מספר אמות קומתם". בשירתו קשוב ע. הלל לצלילי העולם ולצבעיו. בולטת אהבתו למוסיקה לכינור ולצ'לו, את ירושלים הוא מכנה "קריית תהילים". ע. הלל מחפש את אלוהים, וזה לא האלוהים היושב במרומים, אלא האלוהים שנמצא בכל מקום. בקובץ כאמור, המכיל את כל  שירתו, יש מחרוזת שירים על כיפה אדומה, הזאב הסבתא והצייד. מחרוזת מקורית אחרת היא על אשת פוטיפר המנסה לפתות את יוסף בספר בראשית. שנים עברו מאז נכתבו השירים, חלקם בשורות קצרות, חלקם בשורות ארוכות, מעין פרוזה שירית. ועדיין עדיין מיטב השירה העברית חוגגת פה ומדברת פה. והראיה השיר "דברי" (עמ' 190):
דברי אלי אהובתי / ציפור קלה / כי לך נפשי.
דברי אלי אהובתי / ניצת שקד / גינת נפשי.
דברי אלי אהובתי / אדוות הים / כינור נפשי.
דברי אלי אהובתי / השמש / לך כלתה נפשי.
דברי אלי אהובתי / האדמה / כי לך לעת /  גופי…"

ספר השירה  "כל השירים" מאת ע. הלל (הוצאת הקיבוץ המאוחד 2013, מוסד ביאליק, 260 עמ') – 98 ש"ח (או 68 ש"ח באתר ההוצאה), ובחנות "המגדלור".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה