02 באוגוסט, 2011

ג'ון היקר

אליוט מספרת למה ג'ון קייל, אבי להקת וולווט אנדרגראונד, שיופיע הערב ומחר בתל אביב, זוכה בהליכה בתואר המוצדק - אגדה

בדרך כלל כשמנסים למכור לנו מוסיקאי כ'אגדה', יש רווח די משמעותי בין התואר המחייב, והאיש עצמו. כשמדובר בג'ון קייל, המילה בקושי מכסה את הקצה. האיש לא רק הקים את אחת הלהקות הכי חשובות של הרוקנרול (הוולווט אנדרגראונד), הפיק כמה מהאלבומים הכי יפים בעולם (הבכורות של פטי סמית', איגי פופ, ניק דרייק וההאפי מאנדייז), אלא בעיקר הוציא כשלושים (!) אלבומי סולו בארבעה עשורים, מלאים בשירים עוצרי נשימה.

קייל, בנו של כורה פחם וולשי וכמעט בן שבעים, הוא מוסיקאי עם הכשרה קלאסית, נגן ויולה, אשף פסנתר וגיטריסט בחסד. הוא מתזמר, מלחין, משורר ומפיק. הוא חלוץ, אמן, איש סקרן שלא מפסיק לחפש את הצליל המופלא הבא. הוא גיבור רוק'נרול עם עבר עשיר של סמים, שתיה, ומה שקוראים בביזנס בעדינות 'בעיות התנהגות' – אני ראיתי אותו פעם יורד מהבמה באמצע הופעה, חוזר עם קאטר ומנסה לחתוך לגיטריסט שלו את המיתרים. את הכימיקלים והצרות הוא השאיר מאחור: ומה שהולך ומזדכך עם השנים היא הכשרון המופלא שלו, והיותו חיית במה מרתקת. שתי ההופעות שהוא יעניק לנו בתל אביב (שלישי בזאפה, רביעי בבארבי) הן מיוחדות מאוד, מכיוון שהדגש בהן הוא על אלבומו המדהים, ולעניות דעתי הטוב ביותר, פאריס 1919, שיצא ב 1973.

קייל והלהקה יחזרו אל האלבום המושלם הזה, כמו אל קלאסיקות אחרות של קייל מארבעים וחמש השנים שחלפו מאז יצא אלבום המופת של הוולוט אנדרגראונד וניקו, עם עטיפת הבננה של אנדי וורהול, ושינה את פני המוסיקה. אפשר לצפות גם לביצוע הבאמת מדהים של קייל ל"הללויה" של לאונרד כהן, שמשאיר את ג'ף באקלי, עם כל הכבוד, בפינה. חיוני, גאוני, ואגדי – כבר אמרתי? – הופעה של ג'ון קייל היא מתנה. הכי כדאי.

ג'ון קייל בהופעה בישראל – 200 ש"ח במכירה מוקדמת (לאחר מכן יעלה 240 ש"ח)
הערב (שלישי, 2.08.11), "זאפה" תל אביב; מחר (רביעי, 03.08.11), "בארבי" תל אביב. להשיג כרטיסים גם דרך אתר "קסטל"ו-"מיסטר טיקט"

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה