02 במאי, 2011

גלגול נשמות

שלומית כהן אסיף מזמינה אתכם לקרוא את ספרה החדש של אירן נמירובסקי - סופרת יהודיה שנספתה בשואה, ומילותיה שהתגלו בעזבונה רואות אור כעת בעברית

היא נספתה בשואה בגיל 39. אם הגורל היה נדיב אליה וכותב לה תסריט אחר, הייתה מספיקה יותר, ואוהבי הספרות והספר היו מתענגים על עוד יצירות משלה. היא – זו אירן נמירובסקי, הסופרת היהודיה שגדלה בצרפת והקסימה את העולם בספרה "סוויטה צרפתית". כעת, זוכה הקורא העברי בפנינה נוספת של נמירובסקי, "אדון הנשמות" – סיפור שנתגלה בעזבון ופורסם בהמשכים בשבועון צרפתי.

במרכזו של הספר הקולח-מותח, הגיבור דריו, גבר ששונא את העבר שלו – שהחל בקייב – מתחיל חיים חדשים בצרפת. עברו רצוף כאב ועוני והוא עושה הכל כדי לצבור כסף, כוח וכבוד. בעזרת פיסות של מציאות מתארת הסופרת רצף של הונאות ואיבוד שליטה. אט אט הצד הדמוני של דריו חוגג את נצחונו. הגיבור הופך לרופא ידוען-מפוקפק, המוכר ביוקר תקווה לחולים, ומכנה את עצמו "אדון הנשמות". שם אלוהי, אבל הניצוץ האלוהי נמחק ממנו. האם זהו טבעו של האדם? האם הצד המפלצתי באדם הוא הצד החזק? ואולי בכל זאת יש קרן אור?

ואכן יש קרן אור, ועוד קרן אור גנטית. הבן שלו, דניאל. ילד תמים ורגיש מגלה במקרה את מעשי הנוכלות של האב ומסרב לשתוק, כי השתיקה נוכח פשעיו גם היא חטא לא קטן. הבן עומד מול האב  ומטיח בפניו: "…אתה חשבת שאני באמת פתי מאמין כזה, תמים עד כדי כך? חושב עליך מה שרצית שאחשוב? שאתה רופא גדול, ממציא גאוני, אולי פרוייד השני? שרלטן, זה מה שאתה, ספסר עלוב, שמתחבל תחבולות מן הסוג העלוב ביותר! אחרים סוחרים במרמה ברכושם ובגופם של אנשים אבל אתה, אתה סוחר בנשמותיהם…" (עמ' 232). ולא רק הוא. בספר המדהים הזה מחכה לכם עוד פסיפס דמויות שעוזרות לאדון הנשמות ומניעות גלגלים אפלים.

הספר "אדון הנשמות" מאת אירן נמירובסקי (תרגום מצרפתית: חגית בת עדה, הוצאת כתר 2011, כריכה רכה, 246 עמ') – 89 ש"ח
להשיג באתרי וחנויות הספרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה