27 באפריל, 2011

דיוקן מרגש

אירית ורסנו, אורחת חדשה אצלנו בסלון, מתרגשת מאסופת השירים של חתן פרס ביאליק לספרות - מרדכי גלדמן (שהוא במקרה אורח וותיק שלנו)

"הלכתי שנים לצדך", האסופה הגדולה והמקיפה משירתו של חתן פרס ביאליק לספרות, מרדכי גלדמן, ערוכה באופן לא שגרתי כמעין סקירה לאחור – מהעכשווי אל המוקדם. בכרך הראשון מאוגדים השירים שנכתבו בעשור האחרון וכריכתו הסגולה מעוטרת בציור דיוקן עכשווי של המשורר. בכרך השני מרוכזות שלושים שנות שירתו המוקדמות של המשורר, ומכריכתו, הסגולה גם היא, ניבט אלינו המשורר מציור דיוקנו כאיש צעיר.

שני ציורי הדיוקן הללו, מעשה ידיו של האמן יאן ראוכוורגר, ואולי גם האופן שבו ערוכה האסופה העלו בי זיכרונות מביקור בתערוכת דיוקנאות עצמיים של רמברנדט. בין דיוקן האמן כאיש צעיר לבין ציור דיוקנו כאדם בוגר ובשל – משתרע רצף שלם של נקודות מבט, השקפות עולם והלכי רוח שונים ומשתנים. בדיוק כמו צייר המערבב את צבעיו לגוונים המיוחדים רק לו, כך גם גלדמן, שאף הוא אמן פלסטי, מערבב מילים – פיוטיות ויומיומיות, סלנגיות ומוגבהות – ומרכיב מהן תמונה של הנגלה לעין אשר בתורו, יומיומי ככל שיהיה, דוחק גם להתבוננות מבעד לעין הנפש. האפשרות לראות כיצד נולד השיר ואיך הלך והתפתח, לגלות את הסגנון המשתנה ומתעצב ואת היד הופכת קלה ומיומנת, ובעיקר גם היכולת לעקוב אחר נקודות המבט והלכי הרוח המשתנים בחלוף השנים– מעצימים את החוויה הצרופה המזומנת לקורא באסופת השירים ה-'לא סופית' הזו.

אסופת השירים "הלכתי שנים לצדך" מאת מרדכי גלדמן (בהוצאת הקיבוץ המאוחד, בשיתוף עם הוצאת מוסד ביאליק ירושלים, כרך א' – 367 עמ', כרך ב' – 379 עמ') – 98 ש"ח לכל כרך (או 68 ש"ח באתר ההוצאה)
להשיג בחנויות הספרים ברחבי הארץ

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה