29 במאי, 2013

דרך הלחם

שלומית כהן אסיף ונסיכה מתוקה אחת עוברות מסע ומגלות איך כל גרגר נהפך בסוף לכיכר לחם. החומרים מהם עשויים אגדות ופחמימות

מי שרוצה לנוח קצת מן המציאות מוזמן לקרוא אגדות, כי בכוחן של אלה לבודד את הקורא ולעטוף אותו בבועה קסומה. זה מה שקורה בספרו של דן הופרט "הנסיכה וכיכר הלחם האמיתית" אגדה מודרנית שהופיעה בהוצאת הקיבוץ המאוחד בעריכת יונה טפר. לספר מרכיבים בסיסיים של אגדה: נסיכה יתומה, מלך זקן, מכשפה, חברים שמתגייסים לעזור, סוף טוב ועוד. יש פה נרטיב המזכיר מוטיבים דומים ומוכרים מאגדות אחרות, ביניהן האגדה החסידית על הילד הבטלן שאביו דרש ממנו לעבוד ולהביא לו מטבע אמיתי.

כך גם סיפורה של ג'בטה, נסיכה מפונקת וגאוותנית, שגוערת במשרתים ואינה יודעת להגיד תודה. אביה המלך מעמיד אותה במבחן ומטיל עליה משימה: להביא לו כיכר לחם אמיתית. רק אם תעשה זאת – תהיה ראויה למלכות. הנסיכה ג'בטה, בעלת הידיים העדינות, יוצאת למסע לחפש את הכיכר ואט אט לומדת ש"כל כיכר לחם מתחיל בגרגיר". בעזרת ג'בטה אנו עדים לתהליך הפקת הכיכר מגרגיר חיטה עד הלחם. תהליך זה דורש אורך רוח. "יש דברים שלוקחים זמן, נסיכה", סיננה המכשפה, "כמו שפעם היית תינוקת ורק אחרי הרבה זמן הפכת לילדה".

המסע של הנסיכה בחיפוש אחר כיכר הלחם האמיתית (גם לשון אמת!) אינו אלא מסע לגילוי עצמי. לא רק למלך מוכיחה הנסיכה את היכולת שלה בביצוע המשימה, אלא יותר מזה לעצמה. "זאת הייתה הפעם הראשונה בחייה שהרגישה ממש שמחה". נופך מיוחד יש לשמות הגיבורים בספר: באגט, ג'בטה, דגן, שימרית ועוד. באגדה היפה הזאת, המלווה באיורים יפים וצבעוניים של שרון אלפרט (הופקה להצגה בתיאטרון הסמטה. את הפזמונים כתב והלחין הסופר דן הופרט) יש תובנות לא מעטות לקורא הצעיר. ואם בתום הקריאה תרצו לאכול פרוסת לחם, ודאי תיזכרו, שהכול מתחיל מגרגיר אחד קטן, כמו הסיפור הנפלא הזה. שראשיתו גרגיר שהפך לככר לחם, שראשיתו נסיכה חצופה וסופו "אני גאה בך, נסיכה". ולא רק האב גאה בה, גם הקורא.

הנסיכה הזו ודאי תהיה ראויה להיות מלכה.

 

"הנסיכה וכיכר הלחם האמיתית" מאת דן הופרט (איורים: שרון אלפרט. הוצאת הקיבוץ המאוחד , 48 עמ') – 52 ש"ח באתר ההוצאה (במקום 74 ש"ח)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה