20 ביוני, 2011

האיש בסנדלים

ואחרי שסיפרה על מרטין לות'ר קינג, תמר ורטה-זהבי מציעה לבני נוער להכיר את גנדי, המנהיג האגדי

"לא באנו לעולם לנוח, באנו לעשות אותו טוב יותר…". משפט זה נאמר על ידי המנהיג ההודי, גנדי, שעוד בחייו זיכה אותו המשורר טאגור בתואר מהטמה, שפרושו: נפש גדולה. סיפור חייו האישיים הוא סיפורה של אומה שלמה הנאבקת לעצמאות גם מעול השלטון הבריטי וגם ממוסכמות חברתיות שאינן צודקות (למשל: החרם על כיתת הטמאים) -"כשאדם נתקל באי צדק, עליו לומר לא!". ה"לא" הזה מבחינת אבי האומה ההודית פרושו מאבק והתנגדות, אבל לא בדרך אלימה. "רק כוח האמת והצדק יכולים לנצח את כוח הזרוע" (עמ' 65).

דרך ארוכה בשלוש יבשות עשה גנדי, הילד הפחדן-ביישן ("פחדן ביום ופחדן גדול מאד מאד בלילה") עד שהפך למנהיג כריזמטי המסמן דרך חשיבה ודרך מאבק. זהו האיש שידע ללמוד מכל אחד ומכל דבר. כשהגיע לאנגליה ללמוד משפטים, קבל את עצתה של גברת סמית: "אם ברצונך להשתלב בחברה האנגלית עליך להשתדל להראות כמו אנגלי." הוא ניסה ולא הצליח. עצתו של הקבצן שפגש ברחוב הועילה יותר: "נולדת הודי, לא נולדת בריטי. תהיה גאה במוצא שלך" ( עמ' 39). והאיש למד להיות גאה. ידע לזקוף את קומתה של אומה שלמה. "כשנארוג בעצמנו את הבגדים המסורתיים שלנו, נוכיח לבריטים שאנחנו גאים בעצמנו, שאיננו תלויים בהם ואיננו רוצים להידמות להם" (עמ' 84). ואכן הוא לא רצה להידמות לאחר. כשהוזמן לפגישה עם המלך, הגיע בבגד מסורתי, בטורבן ובסנדלים, הסמל המסחרי שלו.

ביוגרפיה זו כפי שנכתבה עבור ילדים ובני נוער על ידי תמר ורטה-זהבי (בהמשך לספרה הקודם על מרטין לות'ר קינג) באופק מרתק וזורם, היא שיעור מאלף בהיסטוריה ובסוציולוגיה גם עבור מבוגרים (וידוי: אני לפחות למדתי המון). זה מסוג הספרים שנותנים כוח לקורא הצעיר והמון חומר למחשבה. ונראה שהירייה שחיסלה את גנדי, על ידי בן כת ההינדים, לא הצליחה לחסל את הדרך. מוכר לכם?

הספר "גנדי – סיפור חייו של מהטמה (מוהנדס) גנדי" – מאת תמר ורטה-זהבי (עורכת דלית לב, ספריית נוער, הוצאת עם עובד, מתאים לילדים מגיל 9 ועד 14, 136 עמ') – 69 ש"ח (או 34.50 באתר ההוצאה)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה