21 באפריל, 2013

ההולידיי של פיירו

לאליוט לא אכפת שמדלן פיירו הוכתרה כבילי הולידיי החדשה. אכפת לה רק שתאזינו לאלבום המחווה שלה לריי צ'ארלס ותבינו מה זה להפיק נס

יש מוסיקאים שתווית מסוימת נדבקת בהם מהשניה הראשונה, ולא יעזור להם כלום. הם לא מצליחים לאבד אותה לעולם. האמת שזה קורה לזמרות יותר מלזמרים, מהסיבה הפשוטה שעדיין לוקחים מוסיקאים ברצינות רבה יותר, ולמוסיקאיות מיד ממציאים תווית או גימיק. אבל אני לא רוצה לדבר איתכם היום על שיווק, אני רוצה להכיר לכם את מדלן פיירו, אם אתם עדיין לא. אז למדליין פיירו הצרפתו-אמריקאית נדבקה תווית מאוד ברורה מהשניה הראשונה: היא הבילי הולידיי החדשה. הסיבה היא פשוטה: היא פשוט נשמעת, מאוד נשמעת, כמו בילי הולידיי. לא צריך להיות גאונה ביחסי ציבור בכדי שההשוואה הזאת תקפוץ מיד לאוזן: הקול המתוק-צרוד, חלוקת ההברות המיוחדת: בילי הולידיי.

אבל פיירו היא כבר לא ילדה, היא בת ארבעים, ומוציאה עכשיו אלבום שביעי, ושרה בכל העולם מול אולמות מלאים, ואם ההשוואה הזאת אי פעם גירדה אותה בכיוון הלא-נכון, קשה לתאר שעכשיו משהו כבר מציק לה. ולראייה, האלבום החדש הזה, שהוא, כמו שאומרים, שיחוק. זאת אומרת, אם למשל היא היתה מוציאה עוד אלבום מקסים של חומר מקורי, גם היה כיף. אבל כשאמנית מוציאה אלבום קאברים נכון, ברגע הנכון בקריירה, זה שיחוק. כשאני אומרת 'נכון' אני מתכוונת לכך שהשירים נכונים לה, ושהעיבודים מעניינים לנו.

פיירו בחרה, בחכמה רבה ותעוזה לא מועטה, בסיפור מסגרת נהדר לאלבום: מחווה לאלבומו המהפכני של ריי צ'ארלס מ-1962, "צלילים מודרניים במוסיקת קאנטרי". האלבום של צ'ארלס, שהיה בעצמו אוסף קאברים, הציג קלאסיקות קאנטרי בלבוש בלוזי, צ'ארלסי, שחור ומהפכני, שעשה רק טוב לז'אנר הקאובואיי הלבן והאהוב, והיה ללהיט אדיר ואבן דרך בעירבוב בין ז'אנרים. פיירו לא לגמרי משחזרת את האלבום של צ'ארלס, אלא מציעה גרסה עכשווית משלה, שמערבבת ג'אז, מוסיקה קלאסית ובלוז, בנעימות שאין לתאר וברמה גבוהה מאוד של שירה ועיבוד. לכאורה "עוד" גרסה של "בירד און אה ווייר" של לאונרד כהן אמורה לגרום לנו לפהק, שלא לדבר על "ביי ביי לאב" שהוא אחד משירי הקאנטרי הכי ידועים ומבוצעים. אבל פיירו מצליחה כאן, בעזרתו המצויינת של המפיק לארי קליין, לעשות לא פחות מנס – להפוך חבילה של שירים גאוניים אך משומשים לדיסק משובח וכייפי, מלטף ומשמח. בדרך כלל אלבומים קצפתיים כאלה עושים לי בחילונת, אבל יש כאן יוצאת מהכלל. אם זה היה טיפה יותר נעים, זה היה לא חוקי. הכי כדאי.

 

האלבום the blue room של Madeleine Peyroux – החל מ- 65 ש"ח באתר מוזיקה נטו
האתר הרשמי של מדלן פיירו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה