24 בדצמבר, 2015

הכל אודות אמא של בילבי

שלומית כהן אסיף נסחפת עם שהם סמיט בספרה החדש על האגדה שמאחורי אסטריד לינדגרן. מתנה אמיתית לכל מי שגדל עם בילבי, אמיל והאחים לב ארי

אם אי פעם אתבקש לארגן מסיבת תה ולהזמין סופרים אהובים עלי שהתמקדו בכתיבה לילדים מקומה של הסופרת השבדית אסטריד לינדגרן מובטח. מה יש שם, בצפון הרחוק והקר שמוליד סופרים נפלאים כמו טובה ינסון של "המומינים", סלמה לגרלף של "נילס ואווזי הבר", ואסטריד של "בילבי", "אמיל" ו"האחים לב ארי"?

אני לא יודעת, אבל נראה שהסופרת שהם סמיט יודעת. הספר שלה "אגדת אסטריד" – המספר את סיפור חייה של אסטריד לינדגרן רואה אור בימים אלה בהוצאת צלטנר. זהו הספר השני בסדרה של ביוגרפיה ספרותית על אנשים מעוררי השראה, "בימת הסופרים" (קדם לו הספר "נער אחד עקשן" –סיפור חייו של לואי פסטר).

בפרקים קצרים, מתיירת סמיט עם הקורא בשביל הספרים של לינדגרן ופורשת מפה מרתקת של ביוגרפיה פרטית המתורגמת אט אט לדמויות ספרותיות. מאחורי בילבי הג'ינג'ית יש ילדת טבע ששמה אסטריד שנולדה וגדלה בחווה, ועוד בהיותה ילדה שאל אותה הדוד גונר: "מה יותר כיף לכתוב או לטפס על עצים?" השיבה לו: שניהם!" לימים תדע אסטריד, או שמא זו סמיט ש"כתיבה היא רכיבה על סוס, כשעולים על סוס ומתחילים לדהור, שוב לא מתחשק לעצור…".

ואכן משעלתה לינדגרן על הסוס דבר לא עצר את השבדית הזאת שכבר בראשית הדרך זכתה לתואר "סלמה לגרלף מוימרבי". לגרלף סופרת גדולה ונעצרת עליה, הציבה לה רף ספרותי, את חיידק הכתיבה שלה כינתה "חיידק הסלמה לגרלף" לימים תקבל פרס על שמה ותסגור מעגל.

בכתיבה נקיה, ומוסיקלית מאד, מרופדת בהומור מצליחה סמיט להביא את המעגלים השונים בחייה של לינדגרן (אישי, משפחתי וחברתי), מנהלת איתה שיחות דמיוניות, מצטטת קטעים ומכתבים ובעיקר מפגישה את הקורא עם דמויות מוכרות ואהובות ודמויות פחות מוכרות. סמיט ארגה פה אגדה על סופרת-אגדה ששינתה את עולם הספרות וידעה ש"יש לומר לילדים את האמת, גם כשהיא קשה, והאמת היא שבחיים, בכל חיים, יש זמנים קשים וזמנים עצובים". והיא ידעה להביא את החיים ואת הדמיון, ותמיד זכרה "לא להשאיר את המוות מחוץ לספרות". אותה ילדה גם זכרה היטב את מה שאמר לה אביה בהיותה בת תשע: "כל מה שאת רואה שייך לך. הכול שייך לך" ומשפט זה יונצח וייאמר גם על ידי אחת הדמויות שיצרה.
 
הספר "אגדת אסטריד: סיפורה של אסטריד לינדגרן" – שהם סמיט (איור: סשה נאומוב, מסדרת "בימת הסופרים", הוצאת צלטנר, לגילאי 7-4) – 84 ש"ח בחנויות הספרים 

*ועכשיו – מבצע מיוחד לקוראי מרמלדה על הספר הראשון בסדרה "בימת הסופרים" בחנות הוצאת "צלטנר ספרים":
האם יש דמות מעוררת השראה (ישראלית או לא) שלדעתכם מן הראוי שנספר את סיפור חייה לילדים?
שתפו במייל info@zeltner.co.il וקבלו 30% הנחה על הספר "נער אחד עקשן: לואי פסטר" שכתב יאנוש קורצ'אק בשנת 1934 (ותירגם לעברית לאחרונה אורי אורלב).

הפרס על שם סלמה לגרלף הולך אל... מתוך "אגדת אסטריד"

הפרס על שם סלמה לגרלף הולך אל… מתוך "אגדת אסטריד"

 

 

אז מה יותר כיף, לכתוב או לרכוב? מתוך "אגדת אסטריד"

אז מה יותר כיף, לכתוב או לרכוב על סוסים? מתוך "אגדת אסטריד"

 

 

ידעה לספר לילדים תמיד את האמת, גם את האמת הקשה‎. מתוך "אגדת אסטריד"

ידעה לספר לילדים תמיד את האמת, גם את האמת הקשה‎. מתוך "אגדת אסטריד"

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה