20 בפברואר, 2022

המקור

ספר חדש וקולח, מעניק צוהר לעולמם הסודי, המרתק והמופלא של בעלי הכנף, ומוכיח אחת ולתמיד - "מוח של ציפור" הוא דבר שיש להתהדר בו. בואו לגלות את התחכום, היכולות המשוכללות ואנושיות הציפורים. תסתכלו עליהן ותראו אותנו

אם אם עוד מישהו אחד שואל אותנו – "נו, אז למה הילדים מתחפשים?" אנחנו משתעלים עליו בלי מסכה, רק אומרים. אין, הפורים הזה יגמור אותנו: עודף הזמן שהבידודים ניפקו אל מול מגוון התכנים שהילדים צרכו – הולידו בקשות לתחפושות שאין בשושי הפיראטית, סבבה? סורי שובליקו, לא מצאנו גלימה של "שומרת הערים האבודות". ולא נחל, אנחנו לא תופרים וואנזי-דני-יוחטמן מ"רוקדים עם כוכבים". ואם מישהו היה צריך הוכחה נוספת לכך שאנחנו משתייכים למין מדוכא ונחות – הנה הגיע לידינו ספר חדש ומרתק שתגמעו בתעופה מהירה – "דרך ציפור", שמעלה מסקנה חותכת: יום יבוא, בעתיד ללא אנושות, ייפתחו אבולוציונית בעלי הכנף את מוחם פי 3, כך שלבסוף הם אלו שייתהו לגבינו – "מישהו יודע מה הכחיד את החבר'ה האלה?". אהמ, פלורונה שטופלה בעזרת משלוחי גלידה בלבד? חברים, עד פורים – קחו שיעור מהציפורים:

סופרת המדע והטבע עטורת הפרסים ג'ניפר אקרמן סוקרת בספרה המעיף – מגוון מדהים של מיני ציפורים בעולם, על שלל יכולותיהן המופלאות והתנהגויות משוכללות שאתם לא מאמינים. מדיבור ושירה, חיזור ורבייה, דרך שימוש בכלים ובהונאה, מניפולציה, רמייה, חטיפה ועד רצח גוזלים (אל תכניסיני תחת כנף, אוקיי?). תוך בחינת 5 זירות-פעילות ציפוריות – שיחה, עבודה, משחק, אהבה והורות – מעלה אקרמן דוגמאות חריגות שיכולות להעיד על הכלל ולהחכים לגביו. כמו פינגווין שמאט את קצב פעימות הלב פי 3 כדי לצלול בלי לנשום למשך 27 דקות (!), או אלבטרוס שישן תוך כדי תעופה ומעביר שנים מבלי שרגלו תיגע בקרקע. בירד איז דה ווֹרד.

לאורך כמעט 400 עמודים (כולל מילון שמות הציפורים בעברית), חושפת אקרמן את סוד עולמן החידתי של הציפורים, בטכניקות תיאור של סרט טבע מותח: יש ציפורים שנותנות מתנות ויש שגונבות, יש שיוצרות עבודות אמנות מרהיבות, יש שכורתות בריתות. יש מרדניות ושוברות מוסכמות. יש מי שמשמיעות אזעקות שווא מפוברקות ומזייפות פציעות. ויש גם אלטרואיסטיות טהורות או כאלו שרוקדות, משחקות וצוחקות. מה שבטוח? כולן מנפצות את האשליה בנוגע לייחודיות המין האנושי לחשיבה לוגית. זאת הודות לתגלית מרעישה כי ציפורים דוחסות במוחן (אשר לרוב גודלו כעדש M&M, כן?) יותר תאי מוח ועצבים, ולכן בעלות שליטה קוגניטיבית רבה יותר לכל ק"ג מאשר יונקים. לאחר שתזכו לחזות דרך עיניה של אקרמן במפגן מרהיב של הישגים מנטאליים ואינטליגנציה מפותחת, שפעם יוחסו רק לבני אדם, תבינו מדוע "מוח של ציפור" הוא מעתה מושג שתשמחו להתהדר בו.

או סתם כי אתם מחפשים על מה לצייץ – שאו את הספר במקור וחפשו בו את הציטוט המעיף הבא:
"אנחנו יכולים להיות תרנגולים וטווסים, או פשושים ואפרוחים…מתהדרים בנוצות של זרים… נישאים על כנפי נשרים. זוג יונים. קצת ”קוקו". חוזרים כמו תוכי, טומנים את הראש בחול, עוזבים את הקן. אנחנו ציפורי לילה, ציפורים נדירות, עופות מוזרים".

הספר "דרך ציפור: מבט רב-מעוף בסודות הציפורים, תבונה, תקשורת, אהבה ולהטוטים" , מאת ג'ניפר אקרמן (מאנגלית: תום דולב, ייעוץ מדעי: פרופ' יורם יום-טוב, 396 עמ') – עכשיו במבצע 25% הנחה לרגל השקת הספר – 89 ש"ח (במקום 118 ש"ח), להשיג בחנות ההוצאה "אסיה הוצאה לאור"

ואם כבר – בואו להתהדר בלהק של פריטים שיכניסו ציפורים רבות יופי לחיים:

 

 

יש לי ציפור קטנה בלב. תמונת וינטג' ממוסגרת, Cobalt

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה