24 בפברואר, 2013

הפוך, גוטה

עטרה אופק מקווה שהספר היצירתי והמקורי של גלעד סופר יתורגם למיליון שפות, ובצדק. כך תהרסו לאווז עם עצבים רופפים את הוואקאנס השנתי

איזה ספר מהפכני! כי מהי ההתניה שלנו כקוראים, בעיקר כשהספר מעניין? להפוך דף כדי להגיע לעמוד הבא. והנה ספר ילדים שגיבורו (אווז בחופשה) מבקש, מצווה, מתחנן בכל פה – לא להפוך את הדף! והקורא המצחקק עושה לו דווקא ודווקא, ומתמוגג מהנאה.

ההנאה מתחילה כבר בפורזץ, המשובץ כולו חותמות-דרכון אמיתיות מרחבי העולם, בצורות ובשפות שונות ומשונות, שהורים ואחים גדולים ייהנו לשקוע בהן ולזהות את ארצות המוצא. בדף הבא צף לעינינו אי ירוק בים, כמאמר השיר, ובדף שאחריו יושב לו אווז במשקפי שמש בכיסא נוח על החוף, מלקק גלידה ונהנה מהשקט. אלא מה, ברגע שהופכים את הדף – מתחיל הבלגן. חופשתו של האווז הולכת ונהרסת עם כל דף נוסף שמתהפך, ולכן הוא פונה ישירות אל הקורא ודורש ממנו להפסיק להפריע: "אל תהפכו יותר דפים בשום אופן!"

מאותו רגע הקריאה הופכת לסוג של דיאלוג פעיל בין גיבור הספר לקורא: האווז שב ומפציר בנו להישאר בדף הנוכחי, אם כדי ליהנות מיפי הטבע ואם כדי למנוע את הצרה הבאה – ואנחנו מתחכמים לו, הופכים עוד דף ורואים איך החופשה מתחרבשת לו מול הפרצוף. אלא שהעלילה הולכת ונעשית דרמטית, גיבורנו נקלע לסכנה – האם נעצור את הדפדוף כדי להציל אותו? איזו דילמה! הסוף מפתיע (הגיבור מתחכם לנו בחזרה! לא נגלה איך) ­- ועדיין, גם אחריו מפצירים בנו לא לסגור את הספר… אבל כדאי להפוך דף ולגלות עוד טוויסט מתוק ומקסים בדף האחרון.

אין כמו ספרי ילדים שפותחים את הראש לקורא הצעיר ומראים לו מה אפשר לעשות כשחושבים מחוץ לקופסה, כשנותנים לדמיון להתפרע, חופשי מגבולות וקלישאות משומשות. גלעד סופר מראה לנו כאן בצורה פשוטה וגאונית איך אפשר לנצל התניות ולעשות מהן לימונדה משגעת, ומחוויית קריאה כזאת יכולה לצמוח השראה שתחלחל ותשפיע על הקורא גם בכיוונים אחרים. ספר נפלא ברמה בינלאומית, הלוואי שיתורגם למיליון שפות. לבני שלוש ומעלה.

הספר "החופשה", כתב ואייר: גלעד סופר (הוצאת עם עובד, 40 עמ', מנוקד) – 74 ש"ח, 51.80 ש"ח באתר ההוצאה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה