17 במרץ, 2014

הרהורים בכל מיני צבעים

עטרה אופק מאמינה שפילוסופיה וילדים הם שילוב טבעי ורצוי, ושי סלע, אורחת המדור, שמה את ידיה על ספרו החדש של ריק ריידן, שגרם לה לצחקק מהתרגשות

מדי פעם נעשים נסיונות לכתוב ספרי פילוסופיה לילדים, מוצלחים יותר או פחות, אבל נדמה לי שילדים הם פילוסופים טבעיים כל עוד לא מקלקלים אותם; ולכן כל ספר שיעורר בהם שאלות עדיף בעיני על כל ספר שמתיימר לספק להם תשובות. בחיפושי אחר ספר נחמד לגיל הגן, קהל יעד שהוזנח כאן לאחרונה, חזרתי בלית ברירה לארון הספרים הפחות-חדשים ושלפתי ספר קטן וזכור לטוב מאת ויליאם סטייג (יוצר "שרק") – משל פילוסופי מושלם, המוסווה כסיפור תמים לפעוטות.

גיבוריו הם שתי בובות עץ קטנות בדמות אנשים, אחד ורוד ושמנמן ואחד צהוב ורזה, שמוצאים עצמם שרועים בשמש על גבי עיתון ישן. הם מתיישבים ומתחילים לחשוב, ואז לדבר ולהתווכח ביניהם, כדי להבין איך הגיעו לשם ולמה. השיחה שהם מנהלים פשוטה כביכול, אבל נוגעת בחידות הקיומיות הגדולות מכולן: מי אנחנו, מהם החיים, האם יש בורא לעולמנו או שהכל מקרי? הוויכוח פורץ כשוורוד מתבונן בצהוב בהתפעלות ואומר: "מישהו בטח עשה אותנו". תוהה הצהוב: "איך יכול מישהו לעשות משהו כמוני – כל-כך מסובך, כל-כך מושלם?" וכך הם ממשיכים להתווכח, כשצהוב טוען שהכל מקרי ואילו ורוד מתעקש להאמין בקיומה של יד מכוונת… עד שפתאום (זהירות, ספוילר) מגיע איש עם שפם, מרים אותם, בודק ואומר: "יבשים לגמרי", ואת השאר תוכלו לנחש בעצמכם, אבל יותר כיף לקרוא בספר. התרגום מצוין. מותק של מתנה לבני 4 ומעלה, ובעצם לכל מי שאוהבים, כולל מבוגרים. 

"ורוד וצהוב", כתב וצייר: ויליאם סטייג (מאנגלית: אברהם יבין, הוצ' עם עובד 2005, 28 עמ', מנוקד), 37.80 ש"ח באתר ההוצאה במקום 54 ש"ח מחיר מלא

על גג האולימפוס

שווה את הציפייה. הספר החדש בסדרת "גיבורי האולימפוס"

שי סלע (14) מחכה כבר חודשים לספר הזה, כמו רבים מהמעריצים הצעירים של סדרת "גיבורי האולימפוס" (המבוססת על המיתולוגיות היוונית והרומית), שכססו ציפורניים כל החורף בציפייה להופעת התרגום העברי. והנה מה שהיא כותבת:

"כמעריצה מושבעת של כל כתבי ריק ריירדן (ובעיקר של הסדרה המסוימת הזאת) – זה הספר המפתיע ביותר שהוא כתב אי פעם. הוא מספר על המשך הרפתקאותיהם של הגיבורים הוותיקים – ג'ייסון, פייפר, פרנק, הייזל, ליאו וניקו, שממהרים אל שערי בית האדס – ועל אנבת' ופרסי, שהם הסיבה שהם ממהרים כל כך. ולמה?
בספר הקודם, פרסי ואנבת' (ר' בלינק לסדרה) נפלו אל טרטרוס, התהום שאליה מגיעות כל המפלצות שנהרגות, מקום שהוא הגיהנום בהתגלמותו. הם מנסים לשרוד במקום הזה ולהגיע לשערי המוות – שערים שנמצאים בעולם בני התמותה ובמעמקי טרטרוס, ודרכם יוכלו להימלט. ולשם בדיוק חבריהם מגיעים, כדי להציל אותם. במהלך המסע הם עוברים אינספור הרפתקאות מרתקות, ומגלים דברים חדשים על עצמם ועל חבריהם.
העלילה בנויה באופן די אופייני לריירדן, כתובה בסגנונו המצחיק והקולח (גם התרגום טוב) והדמויות משעשעות כתמיד. אבל! זה ממש לא עוד ספר שגרתי של המחבר. הוא מפזר רמזים פה ושם לאורך הספרים הקודמים, כאלה שאפשר להבחין בהם רק במבט לאחור, ואז, כשאתם לא מוכנים – בוווום!! הוא מנחית את הפצצה. וזאת חתיכת פצצה – פצצה שגרמה לי לצחקק מרוב התרגשות ולהיות מאושרת למשך כל שאר היום. זאת היתה הפתעה גמורה, גם לקוראת ותיקה כמוני, וסחתיין על ריירדן שהפגין מקוריות ואומץ כאלה. הלוואי שסקרנתי אתכם מספיק כדי שתשיגו את הספר! תאמינו לי, שווה כל שקל." והנה פרק ראשון לטעימה. למעריצים מגיל 10-11 ומעלה.

"בית האדס" מאת ריק ריירדן (ספר 4 בסדרת "גיבורי האולימפוס", מאנגלית: יעל אכמון, הוצ' גרף, 568 עמ'), 76 ש"ח בחנות המגדלור או 38 ש"ח לספר דיגיטלי בבוקסילה במקום 84 ש"ח מחיר מלא

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה