02 ביוני, 2014

זאב לזאב אדם

עטרה אופק מזכירה לכל הקוראים הצעירים כי מאחורי כל סרט דיסני קיים ספר מופת שמצליח לפרוש יריעה רחבה ומרתקת יותר. ועוד בלי משקפי תלת מימד

עם כל הכבוד לסרטים היפים של וולט דיסני, אין ספק שבאשמתם נותרו לא מעט ספרי ילדים מעולים ללא קוראים כמעט. מרי פופינס, פו הדוב, 101 כלבים דלמטיים, אורה הכפולה ופוליאנה הם אחדים מהשמות שעולים בזיכרון, וכמובן גם "ספר הג'ונגל" של רודיארד קיפלינג, שיצא כעת במהדורה מחודשת. הצעתי אותו לילדון שאני אוהבת מאוד, תולעת ספרים בן כמעט תשע, שהמתרגם הוא סבא-רבא שלו, אבל הוא בכלל לא רצה לדפדף בספר החדש, כי הוא "מכיר את הסרט".

וכמה חבל, כי זהו אחד המקרים המובהקים שבהם הסרט ממש לא דומה לספר. הידעתם, למשל, ש"ספר הג'ונגל" המקורי הוא אנתולוגיה של 16 סיפורים קצרים, שרק שלושה מהם עוסקים במוגלי? תריסר האחרים מספרים על חיות היער השונות ועל היחסים בינן לבין בני האדם – הכוללים אהבה ופחד, קירבה ותחרותיות וגם לא מעט אלימות – וכמה יפים ועדינים התיאורים האלה, שלא עוברים בשום מדיום אחר. וחבל גם שנדיר למצוא בימינו צעירים שיקדישו זמן וסבלנות לסיפוריו היפהפיים של קיפלינג, שסגנונם שונה כל כך מהסגנון המהיר והעצבני המאפיין ספרי ילדים עכשוויים.

עם כל מעלותיו של אבי ז"ל כחוקר, סופר, משורר ועורך, תרגומיו לספרי מופת הם בעיני מפסגות יצירותיו, ולמרבה השמחה לא נדרשו כמעט שינויים בהתקנת המהדורות המחודשות לתרגומים אלה. כל פרק בספר פותח בשיר מחורז, וכמעריצה של תרגומי השירים של אבי, אצטט כאן ברשותכם את הפתיחה מ"שיר הצייד הקטן" (פרק 12): "לפני שהטווס ימריא, בטרם יצווחו קופים/ לפני שהדַּיָּה תִנחת על צוק בנַחַת/ חֶרֶש בָּעֳבִי היער צל ואנחה חולפים –/ זה הפחד, ציידִי הקט, זה פחד!" לבני 9 ומעלה מעלה.

"ספר הג'ונגל" מאת רודיארד קיפלינג (מאנגלית: אוריאל אופק, הוצ' כתר, 371 עמ') – 51.60 ש"ח באתר ההוצאה, במקום 86 ש"ח מחיר מלא

פנטסיה על נושא רומנטי

כישוף ופנטזיה. "אפלה יפהפייה" - קאמי גרסיה ומרגרט סטוהל

קבלו את שי סלע, מומחית המדור לספרי נוער:

"זהו הספר השני בסדרה 'יצורים יפהפיים', והוא ממשיך לספר את סיפורם של איתן ולינה. מאז הספר הראשון חלף זמן, ואיתן מרגיש שלינה מתרחקת ממנו. הוא לא יודע אם זה בגלל מותו של דודה האהוב מייקון, או בגלל המאבק הפנימי שלה, הקשור לקללה הרודפת את משפחתה, ומרגיש חסר אונים בראותו איך הנערה שהוא אוהב נמצאת כל כך קרובה אליו, אבל גם כל כך רחוקה.

"העלילה מתוארת בסגנון עוצמתי ומשלהב, המיוחד לשתי הסופרות הללו, גרסייה וסטוהל, וקל מאוד להזדהות עם הדמויות. התרגום קריא וקולח, ולמרות עוביו של הספר, קשה להניח אותו מהיד עד לדף האחרון. למי שלא קרא את הספר הראשון, מומלץ להשלים את החסר."

והנה גם פרק ראשון לטעימה. לחובבי הז'אנר (פנטזיה, כישוף ורומנטיקה) בני 10-16.

"אפלה יפהפייה", מאת קאמי גרסיה ומרגרט סטוהל (מאנגלית: יעל ענבר, 568 עמ', הוצ' מטר) – 62 ש"ח באתר ההוצאה, במקום 89 ש"ח מחיר מלא

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה