24 בנובמבר, 2011

חורים בעלילה

שלומית כהן-אסיף מכריזה על דמות חדשה בשמי ספרות הילדים: "גברת מגזרת", שגוזרת וממלאת את דימיון הילדים (והמבוגרים) בעולם נייר יפהפה

נא להכיר: דמות חדשה ונפלאה נולדה לספרות לגיל הרך שמה – גברת מגזרת. ואני רוצה לקדם אותה ואת הסופרת נטלי בלהסן באהבה ולברך על הצטרפותה למקהלת ספרות הילדים.

"על גבעה לא גבוהה מנייר
בתוך בית קטן מנייר
עם רעפים מנייר וקירות מנייר,
וילונות מנייר,
גרה אשה קטנטנה מנייר –
גברת מגזרת…"

שני כלים יש לה בחייה של הגברת הזאת המתגוררת לבדה: נייר ומספרים. את המספרים היא שומרת בקופסת נייר נעולה במפתח מנייר, בעזרתם היא גוזרת משאלות דמיוניות, הנושאות אותה למקומות רחוקים. כמו אותה סבתא סורגת מספרו המיתולוגי של אורי אורלב – היא גוזרת בקלילות: כדור פורח, סירה, שמלת ערב, ושבה לבית הנייר טעונה בחוויות, אבל אין לה את מי לשתף. האשה הזו היא בודדה. מרוב עצב ובדידות אינה רואה שהשמיים צבועים בחוטים דקים של תכלת.

נטלי בלהסן, שזו סיפרה הראשון לילדים כתבה סיפור פנטזיה פיוטי, שניתן לקוראו בכמה וכמה רבדים. אפשר לקרוא זאת כסיפור על אשה קטנה הגוזרת וגוזרת וגוזרת משאלות וחלומות. ואפשר לקרוא זאת כמשל על אמנות המחפשת הקשבה והד, אמנות המחפשת ראי להשתקף בו. הספר עצמו הוא דואט אמנותי והרמוני בין הטקסט למגזרות הנייר של נעמי שפירא. כל כך הרבה יופי ואסטטיקה! מרקמים אווריריים ונושמים, שיש בהם חללים. אלה נראים מדי פעם כרקמת תחרה. לרגעים נדמה למתבונן שמדובר בתלת מימד. מתבונן שתוהה אם הציור חתוך מן הנייר או הציור – שאריות הפיסות חסרות: במגזרות הנייר וגם בטקסט יש פיסות וחלקים ויש חורים שמבקשים שימלאו אותם במשהו. וספר יפה כמו "גברת מגזרת" הוא מילוי וריפוד נפלא גם לילד וגם למבוגר.

הספר "גברת מגזרת" – מאת נטלי בלהסן, מגזרות נייר: נעמי שפירא (הוצאת הקיבוץ המאוחד 2011, 34 עמ') – 74 ש"ח (או 51 ש"ח באתר ההוצאה)
להשיג בחנויות ואתרי הספרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה