30 בספטמבר, 2013

חי ונושם להתפקע

רומן הביכורים העשיר והססגוני של שרית ישי-לוי הצליח לגעת בכל נים ונים אצל עטרה אופק. הכירו את הספר שיגרום לכם לרצות להיות אנשים טובים יותר

רומן הביכורים של שרית ישי-לוי הוא בעיני הפתעת השנה, אם לא העשור, בספרות העברית. תמיד ידענו שהמחברת היא עיתונאית חרוצה וסקרנית, בעלת רזומה עשיר, אבל מי היה מנחש שעמוק בפנים מסתתרת סופרת רצינית ומשובחת כזאת? ספרה מגולל את תולדותיה של משפחה ספניולית בירושלים לאורך המאה שעברה, והוא אולי התשובה הנשית ל-"מישל עזרא ספרא ובניו" – שושלת גבריאל ארמוזה ובנותיו. הייתי צריכה לשוב ולעיין בראיונות שנערכו עם ישי-לוי לרגל צאת ספרה, שבהם חזרה והצהירה שלא מדובר באוטוביוגרפיה ושהדמויות כולן פיקטיביות, כי במהלך הקריאה אתה משוכנע כליל שמדובר באנשים בשר ודם: האירועים וההתרחשויות ספוגים בעוצמות של רגש ומתוארים באופן כל-כך ריאליסטי, שאין לך ספק שהמחברת חוותה אותם או שמעה מפי עדים שהיו שם בעצמם, הכל כל-כך חי ונושם להתפקע.

על משפחת ארמוזה לדורותיה רובצת קללה: מאז שסבא רפאל ארמוזה התאהב באשכנזייה, וואי דה מי סולה, אין לצאצאיו נחת בחיי הנישואים. אפילו נכדתו לונה היפהפייה, שכּוּנתה מלכת היופי של ירושלים, לא נמלטה מהקללה, מסכּניקה, בעוד אחיותיה הפשוטות-למראה דווקא זכו בנישואים מאושרים. או כמו שאומרת דודה רחליקה הטובה והחכמה בסוף הספר: "דווקא אני, שלא היו לי חלומות גדולים, קיבלתי גבר חלומות, לא אביר על סוס לבן כמו שלונה חלמה אבל אביר עם לב זהב". ובזכות הנשים של משפחת ארמוזה אני כבר מקשקשת ספניולית חופשי – כפרה דה עוונות, סניור דלמונדו, ומכּירה מנות כמו אווס קון ארוז. איזו כתיבה נהדרת, שהרגשות מפעפעים בה בין המלים והשורות, איזה רוחב יריעה, וכמה תבונה וחמלה יש בתיאור הדמויות ועלילותיהן. לא נותר לי אלא לצטט מתשובתי לסופרת בפייסבוק בתום הקריאה, לאחר שהודתה לי על המלים החמות שכתבתי על ספרה בסטטוסים פה ושם, והחזרתי לה בתודה על תודה:

"שרית, תודה לך שכתבת ספר כזה יפה, תודה שהפתעת אותנו והזכרת לנו איך כישרון חבוי יכול לפרוץ גם בגיל מאוחר אם מאמינים בו, תודה על שעות של עונג בצלילה לתוך משפחה ענפה ומרתקת כזאת, על שפתה המיוחדת ודמויותיה שאי אפשר שלא לאהוב אותן, על מעלותיהן ומגרעותיהן. זה לא רק כישרון הכתיבה – אני מאמינה שרק בנאדם עם לב עשיר ונדיב ועמוק יכול לכתוב ספר כזה. לא יצא לנו להתקרב מספיק בחיי היומיום, אבל בזכות ספרך אני מרגישה שאת אחותי. איזה כיף שהוא מצליח, שיקראו אותו כמה שיותר אנשים, כי זה ספר שגורם לך לרצות להיות בנאדם טוב יותר". בחיי.

"מלכת היופי של ירושלים" מאת שרית ישי-לוי (הוצאת מודן, 448 עמ') – 78.40 ש"ח בבוקנט, במקום 98 ש"ח מחיר מלא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה