19 באפריל, 2010

ילדים, בואו הביתה

בשבוע האחרון חזרנו אל הספר הגדול של יאן ראוכוורגר, סוס אדום/אריה לבן, המוקדש כולו לנושא ילדות. כעבור עשר דקות כבר היינו מוקפים באלבומים מפעם, מתרפקים על התמונות ועל הזיכרונות

הסקרנות וההתרפקות על תקופת הילדות היא חלק מכולנו. האמבטיות הארוכות, הטיולים המשפחתיים, ימי ההולדת. רק לאחרונה סיפרה לנו חברה זיכרון מתוק מפעם: איך היתה נוסעת כל שנה עם הוריה לבאניאס. אבא שלה היה מתקין גנרטור, ואוהל וערסל, בזמן שאמא שלה היתה עושה לה ולשני אחיה אמבטיה במי הנחל הזורמים. הסבון היה בורח, מישהו היה נסחף לשיחי הפטל הדוקרניים, שעון שהונח על הסלע נסחף. בלילה, באוהל, לפני שנרדמו היו משחקים ארץ עיר.

ואם כבר ילדות אז הספר הגדול של הצייר יאן ראוכוורגר,"סוס אדום / אריה לבן – ילדוּת בשירה ובציור", מעלה בנו זיכרונות כמו ריפלקס. דף אחר דף מתגלים לצד ציוריו של ראוכוורגר אסופת שירים משובחת של משוררים ישראלים, וותיקים וצעירים, כמו אגי משעול, מרדכי גלדמן, אמיר אור, טוביה ריבנר, מאיר ויזלטיר, ס.יזהר, מאיה בז'רנו, חיים גורי ועוד, שלצד שיריהם מארחים גם משוררים מכל העולם כמו רילקה, שייקספיר ואחרים. את הרעיון לאלבום הזה, קיבל ראוכוורגר לפני מספר שנים, בזמן שעבד עם הסופרת מיכל פלג על הספר "פנים", המגולל את קורותיו שלו כאמן, החל משיעורי הציור להם זכה עוד בילדותו בברית המועצות, דרך חוויית עלייתו לישראל ב-1973 ועד התערוכה הרטרוספקטיבית שנערכה לכבודו ב-2004 במוזיאון ישראל. יאן החל לאסוף שירים עבריים שקיבל לידיו ממשוררים שונים, ויחד עם המראות הישראליים שצייר, אליהם נחשף בזמן הטיולים שערך עם כלבו, הצליח ליצור תמונה צבעונית של נוף ילדותנו.

התוצאה היא ספר מרגש ויפה, ששמו זהה לעבודה מתערוכה קודמת של ראכוורגר שהוקדשה כולה למגרשי משחקים (והוצגה כמחווה לאמנית לאה ניקל). העבודה מציגה מגרש חול ריק מאדם, שבמרכזו ניצבות שתי נדנדות יחיד קטנות עם רגל קפיצית עבה, האחת עם ראש סוס אדום והאחרת עם אריה לבן, ושתיהן, משחקות עם האור, מחכות שיבואו הילדים וינדנדו אותן.

רגע אחרי / דרור אלימלך
אוטו אדם.
קפסת צעצועים.
הכל היה קצר כל-כך.

הספר "סוס אדום / אריה לבן: ילדות בשירה ובציור" של יאן ראוכוורגר (עורכת: ניצה בן-ארי, הוצאת חלפי, 223 עמ') – 148 ש"ח
להשיג בחנויות הספרים ברחבי הארץ

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה