13 ביוני, 2011

ים של ספרים טובים

עטרה אופק מסדרת את ים הספרים לילדים ולנוער שיצאו לאחרונה בהוצאת כנרת וממליצה על שבעה מנצחים

מי שמקבל ספרי ילדים לביקורת, אינו יכול שלא להשתאות לנוכח מבול הספרים שיוצאים באחרונה בהוצאת כנרת, מה גם שרובם ראויים עד משובחים ממש. כדי להתגבר על הערימה שהולכת ומתגבהת על שולחני, אקדיש הפעם את הטור לשבעה מספרי כנרת שאהבתי במיוחד:

1. זוֹג

זוג הוא הדרקון הכי חרוץ והכי נלהב בכיתת הדרדקונים, אבל שוב ושוב קורות לו תקלות, עד שבסוף מתברר שהכל היה לטובה. יוצרי הספר המתוק הזה מוכרים לקטנים מרבי-המכר "טרופותי", "לקוף יש בעיה" ועוד, אבל תרומתה של המתרגמת לגרסה העברית לא תסולא בפז. גם כאן השכילה רימונה די-נור לחרוז את הטקסט בחן כזה, שקשה להאמין שלא נכתב בעברית במקור.
"זוג" מאת ג'וליה דונלדסון (אייר: אקסל שפלר, מאנגלית: רימונה די-נור, 32 עמ', לבני 4-7) – 68 ש"ח

 

2. ילדת חוץ

הזדהות מלאה. "ילדת חוץ" - נורית זרחי

מהדורה חדשה לספרה של נורית זרחי מ-1978, בהשראת הביוגרפיה הפרטית של הסופרת. נכון שהילדים בימינו כבר לא יודעים מה זה ילדי חוץ, ובכל זאת הספר הזה נגע ללבה של בת 11 שבקושי יודעת מה זה קיבוץ. כפי שזרחי מסבירה באחרית הדבר, "מאז העולם השתנה לגמרי. הקיבוצים השתנו, הערים השתנו (…), אבל הילדים עצמם לא השתנו". ילדים יודעים היטב מהי בדידות, וזרחי מעבירה את התחושה הזאת לעומק בצורה רגישה להפליא
"ילדת חוץ" מאת נורית זרחי (110 עמ', לכל מי שקורא בלי ניקוד, גם למבוגרים) – 76 ש"ח

3. אלוף הילדים – הסיפור של יאנוש קורצ'אק

אכן אלוף. "אלוף הילדים" - טומק בוגצקי

ספר יפהפה ועצוב על חייו של הרופא, הסופר והלוחם האמיץ למען זכויותיהם של ילדים, החל בימי ילדותו המוקדמת בוורשה ועד ליום שבו הוביל את ילדי בית היתומים שלו, בתהלוכה שקטה וגאה, למחנה ההשמדה טרבלינקה. למרות המציאות הקשה המתוארת בספר, מיטיב הסופר לצייר את דמותו של קורצ'אק באופן שמעורר השראה ונוסך תקווה ברוח האדם, גם אם אתה ילד קטן. הציורים גדולים ונהדרים, התרגום מצוין.
"אלוף הילדים" – כתב וצייר: טומק בוגצקי (מאנגלית: תמי שם-טוב, 34 עמ', לבני 6-10) – 68 ש"ח

4. סולו סאן – הילד שרצה להיות סופר-נינג'ה

ווקס און, ווקס אוף. "סולו-סאן" - ג'יי. סי. פיליפס

"שעה שצוחקים בה היא שעה מוצלחת", אמרה סבתא החכמה לסולו סאן, שהיה עצוב ומתוסכל לאחר שלא הצליח להיות חמקן ושקט כמצופה מנינג'ה, עד שמצא את הדרך לשלב בין יכולותיו לבין רצונו העז שיבחינו בו. בעזרת טקסט מינימליסטי וציורים מרהיבים ביופיים משכילה המחברת להעביר בכל צמד עמודים המון מידע, רעיונות ורגשות, עד כדי תחושת אושר גדולה בסוף הספר, בעיקר כשהקורא הוא בן (ועם הבנות הסליחה). יופי של תרגום.
"סולו סאן" – כתבה ואיירה: ג'יי. סי. פיליפס (מאנגלית: שהם סמיט ואמנון כץ, 32 עמ', לבני 4-7) – 68 ש"ח

5. המאפיה של סבא

 

 

יש שערות סבתא? "המאפיה של סבא" - דושאן פטריצ'יץ'

סבא של בני אופה את הלחמניות הכי טעימות בעיר, וכשהקונים מודים לו על כך, הוא מסביר לנכדו שהתודה מגיעה בעצם לאלוהים. בני מתרשם ומחליט להודות לאלוהים בדרך משלו: בכל יום שישי הוא מכניס שקית לחמניות טריות לארון הקודש בבית-הכנסת (שומו שמיים!), ובשבת הן נעלמות. האם אלוהים באמת אכל אותן? פתרון התעלומה מקסים ומעורר מחשבה, כמו הספר כולו, המבוסס על מעשייה יהודית-עממית מספרד. א' (5 וחצי) התאהב בספר מיד, ובקושי רב הסכים להיפרד ממנו ליומיים כדי שאכתוב עליו. הציורים חמודים והתרגום מצוין.
"המאפיה של סבא" מאת אוברי דיוויס (אייר: דושאן פטריצ'יץ', מאנגלית: אירית ארב. 32 עמ', לבני 4-7) – 68 ש"ח

6. קפטן תחתונים 4 ופרופסור פומפה פ' פיפיקקי

אהבנו את הראש. "קפטן תחתונים" - דאב פילקי

אחרי שהתפעלתי מהספר השלישי בסדרה, איך אפשר שלא לבשר על הופעתו של הרביעי? הפעם מתמודדים ג'ורג' והרולד, הגיבורים, עם פרופסור פומפה פ' פיפיקקי (נראה אתכם מנחשים את שמו האמצעי, המיוצג באות פ'. נכון מאוד). הבוטות הזאת, בתוך סיפור קומיקסי מופרע ושמח (ובלתי-חינוכי כביכול, אבל כל-כך מוגזם שזה יוצא חינוכי), היא המגנט הגאוני ששואב את קהל היעד לספר: ילדון שתכף עולה לכתה א' כבר יודע לקרוא מלה פה מלה שם, אבל הפלא ופלא, בספר הזה הוא קורא פתאום משפטים שלמים!
"קפטן תחתונים 4" – כתב וצייר: דאב פילקי (מאנגלית: ארז אשרוב, 154 עמ', לבני 6-11) – 74 ש"ח

7. הרפתקאות דוד אריה בקוטב המערבי

ד"ש לדוב הכותל. "הרפתקאות דוד אריה" - ינץ לוי

את דוד אריה גיליתי רק עכשיו, אבל שמעתי עליו הרבה טובות וסופסוף יכולתי להיווכח בהנאה – שכולם צודקים. הספר הרביעי בסדרה כולל ארבעה סיפורי הרפתקאות מרתקים, עשירים בדמיון והומור. יופי של כתיבה, יופי של איורים.
"הרפתקאות דוד אריה בקוטב המערבי" מאת ינץ לוי (אייר: יניב שמעוני, 87 עמ', לבני 7-11) – 68 ש"ח

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה