02 בינואר, 2013

כוח חתול

שלומית כהן אסיף שמה יד על תרגום ראשון לספר הילדים הוותיק "ג'ני ומועדון החתולים" ומגלה עד כמה הולכי הארבע דומים לנו. מיאו, קלאסיקה

אומרים שהעולם נחלק לשניים: לאוהבי חתולים ולאוהבי כלבים. לא אגלה לכם עם איזו קבוצה אני נמנית, אך בשמחה רבה אני מוסיפה את החתולה ג'ני למועדון החברים הספרותיים שלי, בתקווה שהיא תסכים לצרף אותי למועדון החתולים שלה.

בקובץ "ג'ני ומועדון החתולים" 5 סיפורים נפלאים שבמרכזם חתולה אחת קטנה וביישנית שאומצה בידי המלח הזקן קפטן טינקר. תמיד היא עטופה בצעיף אדום, שהוא צעיף המזל שלה (הנסיך הקטן לעומתה התעטף בצעיף צהוב, זוכרים?). בפתיחה לספר, שראה אור לפני שנים רבות, מספרת אסתר אוריל: "אני מודה שתרגמתי את דברי החתולים לשפה שבני אדם יוכלו להבין". השפה החתולית שופעת ההומור הפכה לאנגלית, ובעזרתה של שירה חפר הפכה לעברית קולחת וקצבית. והרי לכם ספר קסום, מלא כנות. עניינו לא רק חתולים, אלא יותר מזה: בני אדם. מסתבר שלחבורת החתולים יש צרות, מאבקים וחששות המזכירים כמה אנחנו דומים.

החתולה ג'ני משתוקקת להצטרף למועדון חתולי השכונה: מועדון עם חוקים, מזכירה, יו"ר, מדליות שסיסמתו: נאמנות, אמת, דבקות וחובות. ההצטרפות לחבורה הזאת מותנית בעשייה של משהו מיוחד ויוצא דופן.
"כולם יודעים לעשות דבר כלשהוא, ומה אני יודעת לעשות? כלום". בעידודו של קפטן טינקר היא מצליחה לעשות הרבה דברים מיוחדים, כי היא מיוחדת. היא למדה להעריך את מה שיש ולעשות דברים שגורמים לה אושר. כחתולה מאומצת יוזמת אימוץ של שני חתולים. ג'ני מרגישה צורך להודות למישהו על האושר שנפל בחלקה, "לכן היא ירדה לקומה התחתונה ואמרה שוב לילה טוב לקפטן טינקר". במחרוזת הסיפורים מתוודע הקורא לחתולים נוספים. לכל אחד אישיות משלו ויכולת משלו. החתולה מאדאם באטרפליי מנגנת מוסיקה יפה על חליל אף, ואדוארד החתול הוא משורר. ואילו אליס קלת הרגליים יודעת לרקוד. יחד הם הופכים לכוח שכונתי המסוגל לעשות דברים שקשה לעשותם ללא אומץ, שיתוף פעולה וקרבה.

הספר מלווה באיוריה של הסופרת. בכך היא מצטרפת לרשימה של סופרים-מאיירים דוגמת:  אקזופרי, דוקטור סוס, טובה ינסון השבדית ואחרים. "ג'ני ומועדון החתולים"  הוא סנונית ראשונה בסדרה "קלאסיקה לראשית קריאה – הרפתקאה ראשונה" שעורך יותם שווימר. וזה מבטיח סדרה מרתקת ומושבחת.

"ג'ני ומועדון החתולים" כתבה ואיירה אסתר אַוֶרִיל (מאנגלית: שירה חפר. הוצאת אוקינוס מודן, עורך: יותם שווימר, 159 עמ', לגילאי 9-12) – 74 ש"ח

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה