16 במאי, 2012

כל הדרך הביתה

שני ספרים בתרגום חדש של מיכאל אנדה הבהירו לעטרה אופק איך כותבים מנקודת מבט אמיתית של ילד. לקרוא בגובה העיניים

איך יודעים שסופר ילדים הוא גדול באמת? כשהוא מצליח להזכיר לנו כמה קשה להיות ילד – לא במבט "חכם" מבחוץ, אלא ממעמקי הילדות האמיתית – ומציע ניחומים. מיכאל אנדה הוא סופר כזה. מזמן לא התרגשתי כל-כך מספר של ראשית קריאה, ומגיבור מתוק ונוגע ללב כמו הרמן בן השמונה. ביום שבו מתרחש הספר, "הדרך הארוכה לסנטה קרוז", כל העולם מתעקש להיות נגד הרמן הקטן, כולל ההורים שלו והשעון ומזג האוויר: בדרכו לבזבז עוד יום יקר-ערך על בלבולי המוח של המורים (שכל מה שמעניין אותם, לדבריו, הוא להמאיס את החיים על כמה שיותר ילדים), הוא נקלע להרפתקאות שונות ומשונות, שמלמדות אותו דברים חשובים בהרבה מבית הספר. בד בבד עם תיאור נדודיו המפותלים של הילד בעיר, אנדה לוקח את הקורא למסע בתוך לבו התמים ובמרחבי דמיונו הפרוע של הרמן, ומאפשר לנו לחוות יחד אתו תובנות חדשות ומטלטלות, עד הסוף הטוב והמנחם.

בקושי הצלחתי לחכות להזדמנות לקרוא את הסיפור עם א' בן השש וחצי, וצדקתי. הוא הקשיב לסיפור בנשימה עצורה, מלווה את הכתוב בעיניו, עד שלקח את הספר ליד וקרא עמודים שלמים בעצמו, בשטף ובהגייה מושלמת בהתאם לניקוד, תענוג. לדבריו, זה אחד הספרים הכי יפים שקרא, ואני מסכימה אתו. הציורים מרנינים, התרגום נפלא, לבני 5-8.

לגדולים יותר מומלץ להתוודע לספרו הראשון של אנדה, "ג'ים ונהג הקטר", בהוצאה מחודשת של סדרת מרגנית המעולה. גם כאן מתואר מסע התבגרות מרתק ומשעשע להפליא, אולם הפעם כולו פנטזיה: הילד ג'ים כפתורי עוזב את ממלכת נוֹחְיָה שבָּאי פצפון ויוצא עם חברו לוקס נהג הקטר למשימה מסוכנת בסין הרחוקה, מתחבר עם פינג פונג הקטן ומציל נסיכה חטופה מעיר הדרקונים. גם כאן הציורים נהדרים והתרגום מצוין, לבני 7 ומעלה.

הספר "הדרך הארוכה לסנטה קרוז" מאת מיכאל אנדה (מגרמנית: יוספיה סימון, איירה בצבע: רגינה קן, הוצאת זמורה ביתן, 63 עמ', מנוקד) – 72 ש"ח

הספר "ג'ים ונהג הקטר" מאת מיכאל אנדה (מגרמנית: לנדה מטלון, אייר בשחור-לבן: פ"י טריפ, סדרת מרגנית, הוצאת זמורה ביתן, 234 עמ') – 74 ש"ח

עושים רכבת. "ג'ים ונהג הקטר" - מיכאל אנדה

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה