30 באפריל, 2012

כשמומו פגשה את שלומית

שלומית כהן אסיף מתרגשת לראות את גיבורת ילדותה "מומו", שיצר מיכאל אנדה, מקבלת רוח חיים חדשה בהצגת ילדים שגם מבוגרים חייבים לראות

אומץ לב נדיר נדרש כדי להפיק את "מומו", ספרו של מיכאל אנדה להצגה. ספרו "הסיפור שאינו נגמר" וסיפוריו הקצרים זכו לסרט ולהפקות שונות. ורק את מומו שכחו בתוך ספר שפורסם בשנת 1973. מי שמגלה את האומץ האמנותי הזה הוא תיאטרון המדיטק בחולון, המעלה לראשונה בארץ בשיתוף עם הסטודיו למשחק של יורם לווינשטיין את "מומו" (למען הדיוק: ההצגה הופקה לפני 7 שנים בסטודיו של לוינשטיין). כמו לפגוש חברת נפש – התרגשתי לראות את "מומו" של מיכאל אנדה, מן הסופרים האהובים עליי, שהיה גם שחקן, במאי ומחזאי.

עשרה שחקנים צעירים ונפלאים מצליחים במשך שמונים דקות (ללא הפסקה) לרתק את הקהל (אף אחד לא חמק החוצה, באולם דממה מהפנטת, והנס מתרחש על הבמה) במשחק, בצלילים, בתפאורה ובתנועה. הצמד עידו ריקלין (המחזאי) ורפי ניב (הבמאי) עבדו במשותף על מספר הצגות. ואם לשפוט לפי המוצר המוגמר, הם מצליחים לפצח מחדש איזה קוד בימתי שמביא את הקסם לצופים. בעזרת אפיזודות רציפות מביאים לנו פנטזיה דרמתית, על מומו – ילדה קסומה וחד-פעמית הנלחמת באנשים האפורים שמטרתם "לגנוב את הזמן". האחרונים רוצים להאפיר את העולם, לזהם את האוויר בסיגרים שעישנו ולהשליט את הריק ואת השעמום. הם רוצים לגנוב את הרגשות, את החושים ואת הלב. מצד אחד הם נראים מסתוריים במשקפי השמש ובכובעים האפורים, מצד שני במעילים הארוכים הם מחוייטים ומתוכנתים. הצבה קסיופיאה, העוזרת למומו במלחמתה, אינה מהבהבת בשריונה את ההוראות, כמו בספר, אלא פשוט אומרת אותן.

העלילה מתרחשת בעיירה לא גדולה (כנראה איטלקית) והיא מיקרוקוסמוס של העולם בו אנו חיים. אנו פוגשים את ג'יג'י מספר הסיפורים ואת בפו מטאטא הרחובות, את ביביגרל הבובה המדברת בדמות ברבי, את אדון הזמן – המאסטרו סקונדוס מינוטוס הורה, הזקן שיודע את סוד פרח השעות, ומעל כולם –מומו שובת הלב, גם בספר וגם בהצגה (שאגב לא נועדה לגיל הרך אלא מ-7 ומעלה). אלה שמכירים אותה וגם אלה שמתוודעים אליה לראשונה – יתמוגגו. זוהי הצגה של חסד ושל זיכוך, שיש בה ערכים, תובנות ואקטואליה. כמו בספר, היא נותנת לצופה כוח ומביאה איזו בשורה לעולם: אסור להניח לרוע לנצח צריך להילחם בו. אסור לחברה להיות קורבן של עצמה. בהצגה הזו גם בשורה אמנותית: אפשר ללא פשרות להביא לילדים את המיטב שבמיטב שבמיטב. מגיע גם לילדים וגם למומו.

 

המחזה "מומו" ע"פ ספרו של מיכאל אנדה (מחזה: עידו ריקלין, בימוי: רפי ניב. תיאטרון המדיטק בשיתוף הסטודיו למשחק של יורם לוינשטיין) – 70 ש"ח מחיר מלא (הנחות לזכאים ומבצעים בכרטיסי האשראי)
תאריכים קרובים – 26.05.12 (11:00); 06.06.12 (17:30); 18.08.12 (11:00). לרכישה – תיאטרון המדיטק, גולדה מאיר 6, חולון, טל': 03-5021555

זהירות, אנשים אפורים מאחורייך. מתוך "מומו" (צילום: אייל לנדסמן)




שאלה של זמן. "מומו" (צילום: אייל לנדסמן)


 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה