03 באוגוסט, 2021

ללכת לליבוד

בובות גדולות, נעלי בית, כלים, שטיחי קיר ושלל יצירות שריקי אלקיים מעצבת בעבודת יד עמלנית מלֶבֶד, הופכים כל חלל - למקום הכי רך, מלטף ומנחם שיש. מחפשים עידוד לבידוד? עברו לליבוד!

למאוהבים בלבד. פריטי-לבד מפעימים בעבודת יד של ריקי אלקיים

נו, אז איך הולך להם בקייטנת "מאסטר-נינג'ה-מבוכים-נולד"? פייר, אנחנו טיפ-טיפה מקנאים בקייטנים שזוכים פתאום להתרכז בתחביב ספציפי, להגביר חוג לרמת 5 יחידות ולהיחשף בסוף מחזור ג' כלולייני טרפז מיומנים / אמני סאפ / ולוגרים אינפלואנסרים. לא משנה מה, העיקר להעמיק בחקירת העצמי ולצאת מהצד השני של החופש עם קצה חוט של כשרון מוכח. הנה קחו למשל את ריקי אלקיים, שתוך כדי עבודתה כגננת גילתה את יכולת ההבעה האמנותית והמרהיבה שלה בלֶבֵד. כזה עוד לא ראיתם ולא מיששתם, או בתרגום חופשי – A FELT like you've never felt before.

את ריקי, בוגרת תואר באמנות מ"המדרשה" עם התמחות בצילום, פגשנו בגלגול קודם עם מנשאי-הבדים האפריקאיים ("אפריקוקו") שעיצבה גם אז בהשפעת עולמה האישי, עת הפכה לאם בעלת ידיים עמוסות-ילדים. כשגדלו קצת, נכנסה יחד איתם לעולם הגנים האנתרופוסופיים והחליטה להירשם גם ולהפוך לגננת בעצמה. כך החלה ללמוד חינוך בשיטת וולדורף, ונחשפה לתכנים משמעותיים ויצירתיים שדיברו אליה במיוחד. במהלך ההתנסות בחומרים שונים, התאהבה בליבוד סיבי-צמר וגילתה כיצד ההליך כולו משפיע על האנרגיות בגן וגורם לאפקט חיקוי מרגיע לילדים ולבוגרים, שמיד מצטרפים ומתמכרים איתה לעיסוק בלֶבֵד. לאט לאט העזה לעבור מבובות קטנות שליבדה לילדים – ליצירות בקנה מידה גדול הרבה יותר, שמתאימות לכל הגילאים, ופתחה סטודיו ומותג פריטי לבד מרהיבים וייחודיים במינם, שאין בהם שניים זהים.

בהמשך, חקרה שיטות נוספות וטכניקות שונות (כמו ליבוד יבש ודחיסה עם מחט, לעומת כיווץ במים וחום) מאמניות-ליבוד מיומנות, ששמחו להעביר הלאה ולשמר את הידע על מלאכת היד הקדומה והנדירה הזו. אחרי כמעט עשור, החליטה ריקי בשנה החולפת לעזוב את החינוך לגיל הרך – לטובת העמקה ברוך האינסופי שמצאה. מאז היא מעבירה סדנאות ליבוד כיפיות בסטודיו, ומציעה שלל פריטים מלובדים מצמר כבשים משובח, הנחשב אגב לסיב פלאי בעל תכונות היפואלרגניות, חסין אש ואפילו כמסייע לריפוי שורת תופעות וכאבים (מוויסות לחות בפרקים, החלמת בעיות-עור ועד פותר נדודי שינה לפעוטות). פייבר מתקדם כזה – עוד אין לכם בסלון, בואו.

יש לה כאן בובות דוב ענקיות (מיכל הקטנה, כמה לארוז לך?), מובייל אווז מרהיב כמעט בגודל אמיתי, נעלי-בית נעימות המיוצרות בהזמנה (תמיד חלמנו ללכת על ענן), אגרטלים וכלים רכים (מישהו אמר 'ראש השנה מעבר לפינה'?), כובעים, מדוזות ולוויתנים, בקבוקים-חמים או שטיחי קיר (שאף הוצגו ב"מוזיאון ישראל" בירושלים). כל פריט מתחיל אצלה משרטוט וגזרה דו-מימדית גולמית שמקבלים נפח, גוף מפוסל או הבעת פנים עצמתית, הודות לעבודת הכפיים העמלנית והסבלנית שלה, במשך שעות רבות. וכולם משלבים בין עיסוק נושן – לסגנון חדש, עדכני ויפהפה, כזה שמעורר מיד רצון לגעת ולחבק, כמו שהרבה זמן חיכינו.

בקרוב, ריקי מוסיפה, ייכנסו מוצרים ופרויקטים חדשים, כי אין גבול למה שאפשר לעצב מהחומר הכי רך, מלטף ומנחם שיש. עם לבד – אתם אף פעם לא לבד.

יצירת לבד של ריקי אלקיים – החל מ-380 ש"ח לנעלי בית, כלים דקורטיביים – החל מ-600 ש"ח, בובות-ענק – החל מ-1,500 ש"ח
להשיג בחנות האונליין ובאתר המעצבת. פרטים באינסטגרם, פייסבוק. פריטים נבחרים ב"קום איל פו" בנמל ת"א וב"שיין", כיכר מסריק 12, ת"א

מלטפים קירות. מימין: "שטיח שחלה", הוצג בתערוכת "נופי גוף" ב'מוזיאון ישראל' (אוצרת: עדינה קמיאן)

עידוד לבידוד? לכו על ליבוד! Riky Elkayam fiber art

מרכך ללב. שטיחי קיר ובקבוק-חם, Riky Elkayam fiber art

הסיב הכי מתקדם בבית. Riky Elkayam fiber art

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה