16 בספטמבר, 2014

למי קראת קישקשתא

עטרה אופק מורידה את הכובע בפני לוח השידורים החדש והממכר של החינוכית 23. ויש גם המלצה לחלוץ ספרי המדע הבדיוני לנוער (דמדומים, לפניך)

העדות הבאה נרשמה מפי המבקרים הכי מחמירים שאני מכירה: שני הנינים של אמא שלי והנכדה הבכורה שלה (שהיא במקרה גם הבת שלי). אצלם בבית, הילדים רואים רק "הופ" וחינוכית 23, ומתברר ששלושתם בדעה שלוח המשדרים החדש של החינוכית פשוט מעולה. מה את יודעת, סחה לי אמם של הילדים, יש שם פנינים – אחת-אחת: "שרגא ביש גדא", עם מוני מושונוב בתפקיד קשיש תימהוני ומתוק, שמנהל בלוג על דמויות מופת בעבר הרחוק והקרוב (הודיני, צ'רלי צ'פלין, לאה גולדברג ומי שאתם לא רוצים) וגם מגלם אותן בכישרון קומי ותיאטרלי שמתפוצץ בתענוג על המסך; "מה זה מוזה" עם ירון לונדון וילדים, שבעונותיה הקודמות אירחה סופרים ויוצרים, וכעת מארחת חוקרים ומדענים במעבדה – פצצה של תוכנית, אומרים המבקרים המחמירים שלי; "עולם הבובות של גלי" עם אניה בוקשטיין המוכשרת כאמנית בובות, שמספרת בכל פרק אגדה רלוונטית ופותרת בעזרתה בעיות; "מה הסיפור" עם ינץ לוי (יוצר סדרת רבי-המכר "דוד אריה") שמשוחח על ספרים עם צוות מתחלף של ילדים מקסימים ומצליח לעורר בצופה סקרנות וחשק לקרוא; "החפרנים" המצחיקה עם דודו ארז, שיוצא עם צוותו לחפש תשובות לשאלות מרתקות (כמו למה הדמעות מלוחות) עד שהוא מודיע: "מבחינתי העניין חפור"; ואמם של הזאטוטים מוסיפה שגם "תראו אותי" עם אברי גלעד וילדים, שאירחו אנשים שהצליחו בחיים למרות מגבלותיהם (נכות, פגם חיצוני, בידוד חברתי וכו'), היתה יוצאת מהכלל, והיא מקווה שתחזור. ומה שיפה בתוכניות האלה הוא שגם בן התשע וגם אחיו בן השנתיים וחצי יושבים מרותקים למסך (לעתים בפה פעור!). בקיצור, תתרווחו לפעמים עם הקטינים מול הערוץ הזה במשך היום, יש מה לראות.

לוח המשדרים של חינוכית 23 לילדים, חינם אין כסף

אניה אהובתי. מתוך "עולם הבובות של גלי", הטלויזיה החינוכית, ערוץ 23

#2 לזכור ולשכוח

 

אין ייאוש בעולם. המעניק - לויס לורי

קבלו שוב את שי סלע (16), מומחית המדור לספרי נוער ופנטזיה:

"וואו, איזה ספר מרתק ומסחרר. הגיבור שלו הוא נער בן 12 בשם ג'ונה, שעומד לעבור עם חבריו את הטקס המסורתי שבו ייקבע תפקידו בחיים. בעולם העתידני שבו מתרחש הספר, הקהילה שולטת באנשים וקובעת בשבילם במה יעסקו, כמה ילדים יולידו ובכלל – איך יחיו את חייהם. ג'ונה מתרגש כמו כולם לקראת הטקס הגורלי, אבל אז מתברר שהתפקיד שהועידו לו שונה ומיוחד.

"ג'ונה נועד להיות 'המקבל' – זה שאמור לשמר את זיכרונותיהם של כל ה'מקבלים' לפניו, כדי לעזור לאנשי הקהילה הנוראה הזאת בפתרון בעיות שכרוכות ברגש. לשם כך עליו לפגוש את 'המעניק' ולקבל ממנו את כל קשת הזיכרונות שהוא נושא. בהתחלה הוא מתלהב: הזיכרונות העתיקים מאירים את העולם האפור שבו הוא חי, ונותנים לו גישה לדברים הכי נהדרים והכי נוראים בעולם של פעם – עולם כואב, אמנם, אבל מלא חיים. ג'ונה מגלה שהעולם הנוכחי נורא הרבה יותר מקודמו, ומחליט לשנות הכל. אבל איך?

"אם זה נשמע לכם כמו עוד ספר מדע בדיוני קיטשי, תופתעו לגלות שהוא יצא לאור ב-1993 כאחד מחלוצי הז'אנר של ספרי מדע בדיוני לנוער. אולי בשל כך הוא גרם לי לחייך, להתרגש, להזיל דמעות ולהבין שהעולם שלי לא עד כדי כך גרוע. התרגום מצוין, והנה גם פרק ראשון לטעימה. מומלץ מאוד לבני 12-17, ובעצם לכל מי שהיה לו יום קשה וקצת מיואש מהחיים". עכשיו גם בקולנוע.

"המעניק" מאת לויס לורי (מאנגלית: דפנה לוי-ינוביץ, הוצאת כתר, 183 עמ'), 70.20 בסימניה במקום 78.00 מחיר מלא

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה