04 בנובמבר, 2015

לראות את יצחק

מקבץ סרטים תיעודיים ומרגשים שתפסנו, עוזרים לנו לגלות עוד צדדים באישיותו של יצחק רבין

בדיוק היום לפני 20 שנה, חזרנו הביתה מפעולה בצופים, בטלוויזיה הקרינו את "אסקימו לימון", ופתאום, השידור נקטע, ב-3 יריות ששינו את פני המדינה.

הערב יושק בהקרנת בכורה סרטו החדש והמדובר של עמוס גיתאי, "רבין, היום האחרון" בבתי הקולנוע ברחבי הארץ. אם לא הספקתם להזמין כרטיסים לפרימיירה, הנה מקבץ סרטים טלוויזיונים על יצחק רבין שיצא לנו לתפוס.

#1 "סיגריה אחרונה עם רבין" (בימוי: עדו צוקרמן ועדו בהט, 2015, 62 דק')
מה רואים – בכיס חליפתו האחרונה של רבין, בערב הרצח, נמצאה גם חפיסת סיגריות "קנט" ריקה. הסרט מראיין שורה של אישים שחלקו הפסקת סיגריה עם רבין, לעיתים במהלך רגעים מהפכניים ושיחות גורליות. הסיגריה המשותפת, דרך בלתי רשמית להגיע אל הצד השני, עוזרת לצופים לראות דרך העשן הסמיך, כיצד נגע רבין באדם שמולו באופן אינטימי ומפתיע.
איפה רואים – לצפייה ישירה באתר רשות השידור

 

#2 "רבין במילותיו שלו" (בימוי: ארז לאופר, 2015, 113 דק')
מה רואים – הסרט שזכה בפרס הסרט התיעודי הטוב ביותר בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בחיפה (ונמכר להפצה בארה"ב ואוסטרליה), מורכב מצילומי ארכיון היסטוריים, קטעי אודיו, מכתבים שכתב ותמונות של רבין, כשברקע נשמע קולו שלו מספר בגוף ראשון על התבגרותו כבן למשפחת מנהיגי פועלים, פעילותו כלוחם פלמ"ח, הפגישה הראשונה עם לאה, מהלכיו הפוליטיים ודרך חשיבתו הייחודית והאופטימית לאורך כל הנקודות המכריעות בהיסטוריית המדינה שלנו, עד לתחושותיו בימים הסוערים שלפני מותו הטראגי. שימו לב – סצינת הפתיחה של החלק הראשון מקפיאה.
איפה רואים – בהקרנות בסינמטק ירושלים, חן רחובות, סינמטק תל אביב, ועוד; או הערב ב-YES דוקו, ב-18:20 (בשני חלקים).

 

#3 "צולם ע"י יצחק" (בימוי: לימור פנחסוב, 2009, 50 דק')
מה רואים – סרט מרגש ועדין, שמורכב כולו מקטעי סרטים נדירים ופיוטיים שצילם יצחק רבין בשנות ה-60 וה-70, ביד יציבה ומקצועית במצלמת 8 מ"מ שקיבל במתנה, עד שהפך לראש ממשלה ב-74' וזנח את התחביב האהוב עליו. כל גלגל באורך 3 דקות שהוכנס לסרט, עוזר להרכיב פאזל מנקודות המבט של רבין, והדרך בה ראה את מושאי הצילום שלו – כרמטכ"ל, כשגריר, כאבא: מנופי הארץ, דרך המשפחה, החברים, ביקור באפריקה, רעייתו והילדים בחוף סלעי, רחובות טהראן שלפני המהפכה, ירושלים שאחרי המלחמה, ואפילו מלכת אנגליה רכובה על סוס. מרגש במיוחד לראות את משפחתו וחבריו מגיבים היום לסרטים המפתיעים, שכמעט לא ייאמן שצילם, ולהכיר איתם עוד פן באישיותו.
איפה רואים – קטעים נבחרים ויפים ניתן לראות ביוטיוב כאן, כאן, או פה, וגם בכתבת וידאו ב"מאקו".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה