21 באוקטובר, 2013

מוזר להיות זר

עטרה אופק מזדהה עם ילדת רילוקיישן שלומדת איך להתחיל מחדש בארץ זרה (קחי אותנו איתך!) ועם עוד גיבורה שמדברת בשם כל האחיות באשר הן

#1
מה מרגיש ילד שעובר לגור עם הוריו בארץ אחרת? גם אני הייתי שם, כשטולטלתי מעבר לים בגיל שבע, הרחק מסבא וסבתא ומהחברים והשכונה ומכל מה שמוכר ואהוב. אבל איך מסבירים את החוויה למי שלא עבר אותה בעצמו? טל ניצן עושה את זה נפלא, כי הילדה שחיה בתוכה עדיין זוכרת הכל, והיא מוסרת את התהליך ההדרגתי בתמונות קצרות ומדויקות שאין ילד שלא יתחבר אליהן: תחושת הזרות מתחילה כבר בשדה התעופה, שבו נפרדים ובוכים, ממשיכה במטוס ("מוזר להיות מעל העננים ולא מתחתיהם") ומתעצמת למראה העיר החדשה, שבנייניה האפורים צמודים זה לזה בלי שום רווח, "כאילו אמרו להם לסגור את הרחוב טוב-טוב משני הצדדים", ובגלל הגשם שיורד באמצע הקיץ, וההכרה המחרידה שאם תלכי לאיבוד חלילה, איש לא יבין מה את אומרת. אפילו בבית אין מפלט מהחרדות, שזוחלות לתוך חדר הילדים החדש ומאיימות לצוץ במפתיע מתוך החושך שמתחת למיטה. ואת, שתמיד פטפטת את עצמך לדעת, שותקת בכיתה גם כשאת מתחילה להכיר את השפה, כי עד שאת מסדרת בראש את התשובה לשאלה של המורה, מישהו אחר כבר מזדרז ועונה, וכולם חושבים שאת סתומה ("נדמה לי שאף פעם לא שתקתי כל כך הרבה"). אבל יום אחד, בטיול עם אבא בפארק, בגלל אירוע מקרי ולא צפוי ולא מודע, הניכור מתחיל להתפוגג ולהתחלף בתחושת שייכות, ובמקום הטעם המר בפה ובלב בוקעים ניצנים של מתיקות, וכל מה שאוסיף יהיה ספוילר. הציורים האקספרסיביים והיפהפיים של כנרת גילדר לוכדים את התחושה שעולה בין השורות ומוסיפים לה ניואנסים מעודנים וחכמים. ספר נהדר לבני 4-8.

"בארץ אחרת" מאת טל ניצן (איירה: כנרת גילדר, הוצאת עם עובד, 28 עמ', מנוקד) – 45 ש"ח בסיפור פשוט (במקום 72 ש"ח מחיר מלא)

 

 

 

#2
אחות לא רחמנייה

אחותי זה הכי הכי. "בנים, בנות וסודות כמוסים" - מאירה פירון

אחרי שהתפעלתי פה מהספר הראשון בסדרה של מאירה פירון לגילאי ראשית קריאה, כמה משמח להתפעל עוד יותר מהספר שבא בעקבותיו. גם כאן העלילה סובבת סביב היחסים בין שירה, הגיבורה המספרת, לבין אחותה הגדולה יעל, ונוסף לה העיסוק המלהיב בסודות שבינו לבינה. ניכר במחברת שהיא עצמה אחות קטנה (ביררתי וצדקתי), והיא מפליאה לתאר את הדינמיקה בינה לבין אחותה הבכורה – תערובת של הערצה וקנאה, אהבה ושנאה, שתמיד מסקרנת אותי (כמי שהחמיצה את האפשרות לקרבה עם אחותה הצעירה, בגלל פער שנים גדול מדי), וכאן הרגשתי שאני עדה לתיאור אמין וכובש. יופי של כתיבה, מותק של ספר לבני 5-8.

"בנים, בנות וסודות כמוסים" מאת מאירה פירון (איירה בשחור-לבן: אלינה גורבן, הוצאת טל-מאי – ידיעות, 62 עמ', מנוקד) – 54.60 ש"ח באתר ההוצאה (במקום 78 ש"ח מחיר מלא)

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה