15 ביוני, 2015

מחק את המיותר

עטרה אופק מוצאת ספר אחד שיעזור לכל אאוטסיידר להרגיש שייך, ועוד אחד שירגיע גם את הברדקיסטים הכי ממיטי אסון. ילדודס, אתם לא לבד בסיפור הזה

איזה ספר חשוב ומקורי ומיוחד. מי מאתנו לא מכיר ילד כמו הגיבור המספר, או אולי היה כזה בעצמו – אחד שלא מתברג במערכת, שלא מוצא את מקומו בכיתה ובין הילדים, שמרגיש מגושם ולא שייך, וגם לא בדיוק מדבר על זה. אז הספר הזה מדבר בשבילו, ומצייר בשבילו ציורים של ילד עם כיתובים בכתב רועד של ילד, ואיזה ציורים מדהימים, הלב יוצא אליהם, ואל הסיפור המיוחד הזה, שלא קראתי עוד כמוהו.

מצד אחד זהו סיפור סופר-ריאליסטי, היישר מתוך הג'יפה של ילדות עצובה, ללא כחל וסרק, ומצד שני – סוג של אלגוריה פנטסטית. הילד נח, שמרגיש אאוטסיידר ולוזר בבית הספר, מקבל במתנה משכנתו הציירת מיכאלה מחק פלאים סודי, שמוחק דברים מיותרים (וכאן הגניבה המחברת הומור דקיק, שמעניין כמה יבחינו בו: מיכאלה מספרת לנח שקיבלה את המחק מאלברטו, שלמד איתה אמנות בפירנצה ואמר לה למחוק בו רק דברים מיותרים ולהחזירו לו בתום הלימודים, ולבסוף ממלמלת: "אלברטו נעלם והמחק נשאר אצלי". רק בקריאה שנייה שמתי לב מה בעצם אמרה ופרצתי בצחוק).

בהתחלה הילד מוחק בעזרת המחק הסודי תאונות קטנות, כמו כתמים על הספה או קשקוש על שולחן הכיתה, אבל אחר כך הוא משתמש בו כדי להטעות את הוריו, ובהדרגה כדי למחוק כל מה שמציק לו, מצעקות של המורות והערות של ההורים והילדים האחרים, ועד לרצונות ורגשות ומחשבות שליליות שלו עצמו, והוא נעשה אדיש ומחוק. למזלו, כשהמצב מידרדר הציירת קולטת אותו, לוקחת ממנו את המחק ומלמדת אותו שיטה אחרת, אמיתית ובריאה יותר, להתגבר על המצוקות.

אז מהו המחק בסיפור המציאותי-דמיוני הזה, מה הוא מייצג? אני לא בטוחה שיש לי תשובה, ואולי כל קורא ימצא תשובה משלו, ואולי זה לא ממש חשוב. מה שחשוב פה הוא היכולת של הקורא להזדהות עם הילד המספר, בזכות צורת הסיפור האמינה והכנה כל-כך, שמעודדת ומחזקת ילדים שמרגישים אאוטסיידרים ודחויים כמו נח, ומאפשרת לאחרים להבין מה עובר על אלה שסובלים כמוהו. יוצרת הספר, אתי כץ, היא מורה ואמנית ופסיכותרפיסטית גופנית, שהמציאה את שיטת "עננים" ללימוד קריאה והבנת הנקרא לילדים עם בעיות קשב וריכוז, וכאן היא מספרת על השיטה בהרצאה מרתקת ב-TEDx. מומלץ מאוד לבני 8-12.

"ילד מחוק", כתבה וציירה: אתי כץ (ערכה: יוכי ברנדס, הוצ' דיונון, 80 עמ') – 50 ש"ח בפרובוק (במקום 56 ש"ח מחיר מלא)
 

 

אין עוגה בלי חגיגה

תמיד ידענו שסברינות זה מסוכן. "עוגות בחלל" - פיליפ ריב

תמיד ידענו שסברינות זה מסוכן. "עוגות בחלל" – פיליפ ריב

מה קורה כשילדה מקלקלת לא בכוונה חללית שלמה, שמטיסה את משפחתה ועוד עשרות אנשים לביתם החדש בכוכב נובה מונדי, רק מפני שחשקה נפשה בעוגה "הכי בעולם", וכמעט גורמת לאסון בקנה מידה אינטר-גלקטי? אוהוהו, אל תשאלו. המסע לכוכב החדש נמשך 199 שנה, ולכן נוסעי החללית אמורים לבלות אותו בשינה, אבל לפני שכולם מורדמים, אסטרה הקטנה מבקשת ממכונת הנום-או-טרון שבחדר האוכל של החללית להכין לה עוגה סופר-מדהימה, גאונית, "עוגת-כל-העוגות", וזה לוקח זמן אז היא הולכת לישון עם כולם. איזה מזל שכעבור מאה שנה היא מתעוררת לפתע – כל שאר החללית שקועה בתרדמה עמוקה – ומגלה שההזמנה הקפריזית שלה גרמה למכונה לייצר עוגות טורפות ומסוכנות להחריד, לשבש את מערכות המחשוב בחללית ולהסיט אותה ממסלולה, ושבינתיים תוקפים אותם פיראטי-חלל החושקים בכפיות, והקטסטרופה רק מתגברת מרגע לרגע – כל זאת בחסות "האימה-ללא-שם", דמות אמורפית שמתברר (ספוילר!) שדווקא אינה עוינת, אדרבא – עד הסוף. הטוב, למען הסר ספק.

ואיזה יופי של סאבטקסט: פשפשו נא בזכרונכם – כשהייתם קטנים, האם לא קרה שגרמתם (לא בכוונה, ברור שלא בכוונה) לפדיחה אימתנית, שהלכה ותפחה עד שנראתה לכם כמו סוף העולם ואשתו? אני מקווה בשבילכם שהדברים נפתרו עם הזמן, ולא נאלצתם לעבוד קשה כמו אסטרה הנחושה והאמיצה, שמצליחה לבסוף להציל את המצב (בעזרת רובוט חמוד ועוד כמה יצורים), חוזרת לישון ומתעוררת לבוקר חדש וטוב בנובה מונדי. אחלה סיפור, אחלה ספר, ציורים מקסימים ותרגום מעולה. לבני 6-11.

"עוגות בחלל" מאת פיליפ ריב (מאנגלית: גילי בר-הלל סמו, איירה: שרה מקינטייר, הוצ' עוץ, 215 עמ', מנוקד) – 55 ש"ח בחנות המגדלור (במקום 69 ש"ח מחיר מלא)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה