29 בינואר, 2012

מלכי הביצה

שלומית כהן אסיף החזירה אותנו בשנייה אחת לסדרת ספרי ילדותנו, עם המלצה מתוקה על הצגת הילדים "צפרדי וקרפד"

"צפרדי וקרפד" של הסופר האמריקאי ארנולד לובל נולדו אל ספרות הילדים כצמד-חמד. אי אפשר להפריד ביניהם. הם אפילו יודעים להתארח זה בחלומו של זה. מהרפתקאותיהם המוכרות של צפרדי (הירוק) וקרפד (הצהוב), שני התמימים-שובבים האלה, הפיק "תיאטרון המדיטק" מחזמר נפלא וקסום עם חמישה שחקנים מוכשרים ועוד שני נגנים, וזאת בתרגומו של אלי ביז'אוי.

הסופר-המאייר לובל קַיים לאורך ההצגה לא רק בדמויות, בטקסטים ובאווירה, אלא גם בתלבושות (דנה צרפתי) ובתפאורה (ניב מנור), ובאופן כללי נראה שכולם יצאו מן הספרים המצויירים שלו לשעה קלה. הדמויות משעשעות, נוגעות ללב ומכמירות, מלמדות משהו בצורה עקיפה ומשאירות מקום למחשבה. במילים אחרות: דמויות שקל להזדהות איתן ולהיות חבר שלהן. הן משקפות בדרך נעימה כל כך והולמת את כתיבתו של לובל. מישהו שמר עליו בקפידה שלא יילך לאיבוד בדרך מן ואל הבמה.

השומר הזה הוא הבמאי רוני פינקוביץ'. ברגישות המעוררת כבוד גם לסופר וגם לצופים, הצליח להעביר את הקסם מן הספרים לבמה. פינקוביץ' ידע לשזור אפיזודות שונות למעין קלידוסקופ מרגש (כן, יש גם רגעי דמעות, לפחות בעיניים של מאיה בת הכמעט חמש), ולחבר את כולן למשהו שקוראים לו "הצגה שאוסר להחמיץ" . המחזמר נפתח בציוץ ציפורים, המבשר את האביב ומעירות את צפרדי  ואת קרפד. צפרדי מתעורר נמרץ, ואילו חברו קרפד מתקשה להתעורר. כשיתעוררו יאפו יחד עוגות ויחד גם ילגמו תה. הם יטאטאו במטאטא קש את השלכת, לא לעצמם, קרפד יטאטא את חצרו של צפרדי, וצפרדי את חצרו של קרפד. ואם קרפד מצפה למכתב, צפרדי ישלח לו מכתב כדי לשמח אותו. אך המכתב יישלח בדואר חילזון. ובאיזו עונה יגיע? החילזון הזה עולה מדי פעם לבמה וזוחל, זוחל זוחל ואיתו הזמן והמכתב.

חילופי העונות זו הזדמנות לתפאורה מתחלפת, לקצב מוסיקה שונה, למצב רוח אחר. הצד המוסיקלי הוא אחד הדברים הנפלאים בהצגה (ניהול מוסיקלי: טל בלכרוביץ') פתאום שומעים שירה אמיתית, ללא פלייבק, בעוצמה סבירה, כך שאפשר להקשיב לא רק באוזניים, גם בלב. לסיכום – אם מישהו מחפש הצגה נפלאה – "צפרדי וקרפד" יעזרו לו.

ההצגה "צפרדי וקרפד" – מאת ווילי ורוברט ריל (תרגום: אלי ביז'אוי, ע"פ סדרת הספרים של ארנולד לובל, הפקה: תיאטרון המדיטק, בימוי: רוני פינקוביץ', שחקנים: דני לשמן, דנה סמו, מאיה מדג'ר/ חן אשרוב, יעקב תמרי, דן קיזלר) –  70 ש"ח (מחיר מלא. יש הנחות לועדים, לחברי פיס, ישראכרט ועוד)
ההצגה הקרובה – שבת, 10.03.12, 11:00, "תיאטרון המדיטק", גולדה מאיר 6, חולון, טל': 03-5021555

רגעי נוסטלגיה. "צפרדי וקרפד" (צילומים: אייל לנדסמן)

 

 

הנאה צרופה, גם לאמא. צפרדי וקרפד

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה