15 בינואר, 2012

מפגש אצטקים

שלומית כהן אסיף חוזרת לילדותה עם סיפור ההרפתקאות הקלאסי "בת מונטסומה", שיגלה לקורא הצעיר מי היה פה לפני קפטן ג'ק ספארו

על הסופר הבריטי רידר הגרד מספרים שהחל לכתוב רומנים לאחר התערבות עם אחיו: "אני יכול לכתוב ספר יותר טוב מ-'אי המטמון' של סטיבנסון". בעקבות ההתערבות נולדו ספרי הפרוזה שלו "מכרות המלך שלמה", "טבעת מלכת שבא", "בת מונטסומה" ועוד נפלאים וטובים. "בת מונטסומה" מופיע בימים אלה במהדורה מחודשת, ואישית, הוא מוסר דרישת שלום מן הילדות שלי. גיבור הרומן, תומס וינגפילד עדיין כלול ברשימת החברים הטובים, שנשארו במאגר החברות והזיכרון הטוב. לפני מספר שנים כשהתארחתי במקסיקו וטיפסתי במדרגות לפירמידת השמש, הנער תומס וסיפורו, שבחלקו מתרחש במקסיקו ליווה אותי.

זהו ספור הרפתקאותיו של תומס, נער חצי ספרדי חצי אנגלי, היוצא מאנגליה תריסר ימים לאחר רצח אימו, ובידו הוא נושא את החרב בה נרצחה, במטרה ברורה: לנקום את נקמתה. באנגליה הוא מותיר את אהובתו – ארוסתו לילי והבטחה לאהבה נצחית ולחיים משותפים. המסע אחרי הרוצח, דה גרסיה, נמשך עשרים שנים, מוביל  למקומות שונים ומעמיד אותו בסכנת מוות, בעבדות, בפציעות, בעינוים ובקללות שמתגשמות. מדי פעם מזהירים אותו: "…חזור לאנגליה, לא עליך מוטלת חובת הנקמה. הנח לו, הוא עצמו ינקום בעצמו." ועוד מזהירים אותו – "הנקמה היא עניין לאלוהים לא לבני אדם".

במסעו של תומס, הכתוב בגוף ראשון, מתוודע הקורא לתרבות המאיה האצטקית ולמלחמה עם הספרדים, לאכזריות כוהני הדת המעמידים אותו למשפט כאדם לבן, מכריזים עליו כעל אל ועוקדים אותו על מזבח האש הקדושה. אך תמיד דמות מסתורית מצילה אותו. כדי להינצל הוא נושא לאישה את הנסיכה בת מונטסומה. וגם לה סיפור נקמה משלה. "בנישואין עם  בת מונטסומה, אתה מוותר על עברך ומוסר את עתידך." והוא נכון גם לזה. גם להיות עבד וגם להיות נסיך. בצד הקנאה, הפחד והאומץ, זהו סיפור אהבה שיש לו מספר צלעות וכל אחת משלמת את  מחירה הנוקב. והסופר אינו מגלה איזה מחיר גבוה יותר – מחיר הקנאה או מחיר האהבה.

הספר "בת מונטסומה" מאת הנרי רידר הגרד (מאנגלית: דליה למדני, הוצאת כתר, 258 עמ') – 84 ש"ח
להשיג בחנויות ואתרי הספרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה