30 ביוני, 2014

מריח כמו רוח נעורים

עטרה אופק שולפת את הספר החדש של עמליה רוזנבלום, שיעביר למתבגרים הצעירים שלכם חופש בחברת גיבורה שמדברת וחושבת בדיוק כמוהם. ולא, היא לא ערפד

לא מזמן התלוננתי באיזשהו ראיון על מחסור בספרות מקור טובה ואמינה לנוער (בני 12-16), לעומת שפע ספרי הנוער המצוינים שמגיעים מחו"ל. לא שאני קוראת כל ספר לילדים ולנוער שיוצא בארץ, ומן הסתם החמצתי כמה פנינים, אבל התחושה הכללית שקיבלתי מהספרים שכן קראתי היתה שפרט לספרי פנטזיה (ז'אנר שאינני מתחברת אליו בקלות) אין לגילאים הללו ספרי מקור שיענו על הצורך שלהם במרדנות, בשונות, בתעוזה ובהתרסה. נדמה לי ששורר כאן איזשהו טאבו על ספרי נוער חתרניים, שעלולים לטעת בקהל היעד תהיות לגבי המוסכמות המקובלות בארצנו הקטנטונת, או כאלה שמטפלים בדילמות שמעסיקות אותם כיום באמת (הקשר עם ההורים, מיניות, לאומנות, גזענות, גיוס חובה, סמים ואלכוהול וכו'), בלי לתפור להן סוף טוב מודבק ומלאכותי שבו הכל מסתדר על הצד הטוב ביותר.

בספר הביכורים היפה של המחברת, "עד קצה המושב", שגיבוריו הם שני כלבים מואנשים, משתף הכלב שוקו את חברו ג'וני בתובנה שהיא מהיפות שקראתי לאחרונה בספר ילדים: "אולי החיים לא חייבים להיות מושלמים כדי להיות טובים… משהו תמיד חסר, ואולי זאת לא בעיה שצריך להתגבר עליה, אלא פשוט דבר שעושה את החיים שלמים"; וגם ספרה השני של רוזנבלום סובב בעצם סביב התובנה הזאת. עולמה של לילי, שמספרת כאן את סיפורה בגוף ראשון – נערה מחוננת כבת 13-14, שהוריה מודיעים לה כי הם עומדים להתגרש (ספוילר: הם לא חוזרים בסוף) – מתהפך עליה בחופשת הפסח שבה מתרחשת העלילה, והיא מנסה ליישר אותו בחזרה. במצוקתה היא מאמצת כבשה עם כתם שחור (על כל הקונוטציות שנובעות מהצירוף הזה), מתחברת עם נער רחוב (הומו, השם ישמור!) ומתחילה להזניח את חובותיה, לשתות אלכוהול, לשקר להוריה ואף לגנוב מהם.

כן, זהו ספר אמיץ, שלא פוחד להתמודד עם תקופת ההתבגרות המורכבת והמסובכת, עם ציפיות שנכזבו, עם ההכרה בצדדים חדשים ולא-נעימים בזהות העצמית הזאת, שמשתנה ומתלבטת ומפרפרת ללא הרף – ולו בשל כך הוא מומלץ בחום. לא שהספר חף מפגמים – לטעמי, גם לילי וגם הוריה לוקים לעתים בחד-ממדיות קלה, שהפריעה לי להאמין להם עד תום – אבל הסך הכל מרשים מאוד. ומאחר שהגיבורה היא ילדה מחוננת, תמצאו כאן שפע חידות מקסימות בתחפושת של שאלות במתמטיקה (או שמא להפך?), לצד אזכורים של מושגים שמתחשק מיד לרוץ ולגגל (דילמת האסיר, שיווי משקל נאש ועוד). הספר כתוב בכישרון ובמקוריות, העברית נהדרת, והוא מצטרף בגאון לסדרה המצוינת "סיפור מהעולם האמיתי", שרובה מתורגמת. והנה גם פרק ראשון לטעימה. לבני 11-14.

"זאת עם הכתם השחור" מאת עמליה רוזנבלום (הוצ' כנרת זמורה-ביתן, 284 עמ') – 53.10 ש"ח בבוקנט, במקום 59 ש"ח מחיר מלא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה