01 בדצמבר, 2014

נהדרת עכשיו

אליוט לא מוציאה מהפלייליסט החורפי שלה את אלבום הבכורה של מורין נהדר, ילידת אירן שגורמת כבר לאפיקורסים מושבעים להתאהב מחדש בפייטנות דתית מהממת

אני גדלתי בבית אולטרה חילוני, אפילו אנטי דתי, משהו שרץ במשפחה שלי כבר הרבה דורות ושורשיו בחרם שהטילו ראשי הישוב הישן האשכנזי בירושלים על המושבה פתח-תקווה בראשית דרכה. אל תשאלו. לא סלחנו. המוסיקה הדתית היחידה שהושמעה אצלנו הייתה באך, וגם אז אבא שלי היה מתמוגג מהצלילים ולועג לתוכן. זה בסדר, באך היה בחברה טובה – הביטלס זכו ליחס דומה עם ה "יה יה יה" שלהם. עם השנים גדלתי ובגרתי וגיליתי לבד ז'אנרים ועולמות, והבנתי שדווקא במוסיקה הדתית – מכל הדתות – אני מוצאת את הצליל הזך והעמוק שאני כל כך אוהבת, ושאולי כדאי לי להתגבר על הרתיעה שלי ולהקשיב. את כל זה אני מספרת למה? כדי להסביר לכם עד כמה המפגש עם המוסיקה של הפייטנית מורין נהדר המם אותי.

קודם כל, יש לה קול נפלא ולחנים שובי לב, והרבה אמת וחן. אחר כך מצא חן בעיני שיש אישה שעומדת במקום כל כך גברי, מסורתית. מאוחר יותר פגשתי אותה וגיליתי אישה יפת לב ומראה, שהולכת בדרך שלה בחיוך ובשקט ולא מוותרת. תכלס, מה שחשוב כאן, זאת רק המוסיקה: אלבום הבכורה של מורין הוא פנינה. בהיותה ילידת אירן היא משתמשת בכלים פרסיים מסורתיים, בהיותה בוגרת תואר שני באקדמיה בירושלים היא יודעת דבר או שניים על קומפוזיציה. למעשה הלימודים האקדמים, בהם התחילה דוקטורט על המוסיקה של יהדות אירן – הם שהובילו לאלבום הזה, שבו נהדר מחייה לחנים יהודים-פרסיים שכמעט ונשכחו, לצד לחנים מקוריים ונפלאים שלה, למילים של משוררים כמו יהודה הלוי (ההוא מימי הביניים, לא השחקן). האלבום הזה מככב אצלי בפלייליסט כבר חודשים ולא מרפה – וההופעה שלו עוד יותר טובה, בקלות אחת הטובות שראיתי השנה. אני מפצירה בכם ללכת לשמוע אותה – ברביעי בדצמבר במרכז עינב בתל אביב, ויש גם בצפון ובבאר שבע.

האלבום של מורין נהדר "ישנה בחיק ילדות" – להאזנה חופשית כאן; לרכישת אלבום דיגיטלי – 40 ש"ח לחצו כאן
להזמנת כרטיסים להופעה, מחר, חמישי 4.12.14 – לחצו כאן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה