06 בספטמבר, 2010

נזיר ירקות

נלי קרפנר ממליצה על ספר בישול איורוודי שנכתב על ידי נזירים בהודו. בייקון לא תמצאו שם

לפני כמה שנים, כשטיילתי בהודו, נכנסתי לחנות ספרים קטנה בדרמסאלה, שם מצאתי בין ערמות הספרים העתיקים, המוזרים פחות ומוזרים יותר בעיני המאד מערביות, ספר בישול מרתק בעטיפה יפהפייה בשם "Monk's Coockbook – ספר הבישול של הנזירים".

עטיפת הספר הנאיבית והצבעונית משכה את תשומת ליבי והשרתה עלי מצב רוח טוב ורגוע עוד יותר. גם אוכל, גם רוגע, וגם להכיר את הבישול ההודי ובמיוחד את הבישול האיורוודי – מיד קניתי את הספר. הספר והמתכונים מרגשים אותי עד היום ואני חוזרת לדפדף בו מפעם לפעם, מוצאת לי מתכון ומנסה אותו. זהו ספר מיוחד שתמיד גורם לי לחייך ולהרגיש טוב. כמה מילים על בריאות מפי הנזיר הסופר:
באפריל 1997 כשעבדנו על המהדורה של ספר הבישול של הנזירים, היה זה בדיוק בזמן בו טס לאיים הרופא האיורוודי לבדיקות השנתיות במנזר. איורוודה (מסנסקריט: ידע החיים) היא שיטת טיפול של הרפואה ההוליסטית שמקורה בהודו. מטרת הטיפול היא להביא להבראת גוף והנפש והבאתו למצב של "הארה" – הרמוניה ושלמות נפשית וגופנית. לאחר שהרופא בדק בדיקה מקפת את כל הנזירים מגיל 17 עד בני 72, (רוב הנזירים בשנות ה-40 וה-50 לחייהם), אמר הרופא כי זו קבוצת האנשים הבריאה ביותר שהוא בדק עד היום.  הרופא ייחס את מצבם הבריאותי של הנזירים למזון האורגני הטרי שהם צורכים, ללוח הזמנים הבריא של הארוחות, לחייהם המאוזנים, לאוויר הטוב והמים באיים וכן למנה היומית של הילינג ומדיטציה. הרופא חלק איתנו כמה דברים שעשויים להיות שימושיים לבריאות משפחותינו, אותם אנו חולקים עמכם כאן. "האם לקחת פעם אספירין? (מה זה אספירין?) כדאי להשתמש בג'ינג'ר במקום אספירין. ג'ינג'ר הוא האספירין שלנו. נסו זאת. ג'ינג'ר טוב נגד כאבים, בדיוק כמו אספירין, אך אין לו כל תופעות לוואי. בפעם הבאה שתחושו כאב, נסו 2 כפיות של ג'ינג'ר טרי מגורד.

הג'ינג'ר מפחית כאבים, עוזר לכבד ומדלל את הדם. בעוד אספירין מלבין ומחליש את גם הכבד. ג'ינג'ר וגם כורכום, הם מנקי דם מצוינים. כפית ג'ינג'ר לפני ארוחת הצהריים מסייעת לעיכול. הכינו תה ג'ינג'ר או הקפידו לאכול ג'ינג'ר טרי לפני כל ארוחה. פפאיה נהדרת לארוחת הבוקר, ומסייעת לעיכול. כפית כורכום פעמיים ביום טובה יותר מתרופות בית מרקחת למניעת דלקות. כורכום הוא אנטיביוטיקה טבעית, מחזק את העור, טוב נגד אנמיה, מכיוון שהוא מגביר את התרבות תאי הדם האדומים, ומוריד את הסיכוי לשבץ".

ג'ינג'ר, זה כל הסיפור. ספר בישול נזירי

 

אורז תמרהינדי

מצרכים:
2 כוסות אורז בסמאטי לבן
3 כפות גי (חמאה מזוקקת)
1 כפית זרעי חרדל
6 צ'ילי קצוץ מיובש
1/8 כפית כורכום
5 כפות עדשים כתומות (או ירוקות)
1 כף ממרח תמרהינדי
עלי קארי
מלח לפי הטעם

אופן ההכנה:
השרו את העדשים הכתומות במים למשך שעה. בשלו את האורז ב-3 כוסות מים, והניחו בצד.
קלו את גרעיני החרדל, הצ'ילי ועלי הקארי והעדשים במחבת יבשה.
כשזרעי החרדל מפסיקים לקפץ בסיר, הוסיפו את ממרח התמרהינדי, הוסיפו את המלח והכורכום הטחון, סגרו את מכסה המחבת, עד שהזרעים מפסיקים לקפץ.
הוסיפו מספיק מים לעיסה בכדי ליצור רוטב ובשלו כ-15 דקות על אש נמוכה עד שהרוטב מתעבה.
הוסיפו את האורז לרוטב וערבבו היטב.

 

כרובית ביריאני בסגנון צפון הודו

ביריאני הוא שמם של קבוצת תבשילי אורז בסמטי מתובלים. השם מגיע מהמילה הפרסית "בירייה", שמשמעותה "מטוגן". התבשיל הגיע להודו ע"י סוחרים מוסלמים שנסעו ב"דרך הבשמים".

מצרכים:
2 כוסות אורז בסמטי מלא
1/2 כוס אגוזי קשיו
5-6 שיני שום קצוצים
1/2 כוס עלי כוסברה
3 כוסות פרחי כרובית
בצל ירוק או בצל אחד גדול
6 פלפל צ'ילי חריף (או פחות לפי הטעם)
חצי כפית כורכום
מיץ לימון לפי הטעם
מלח לפי הטעם
1 כפית זרעי חרדל
עלי קארי מיובשים
6 כפות גי (חמאה מזוקקת)
1 כפית זרעי שומר

אופן ההכנה:
פרקו את ראש הכרובית לפרחים קטנים. קצצו את אגוזי הקשיו לשבבים, וקצצו את הכוסברה דק. חממו את הגי במחבת.
הוסיפו לגי את זרעי החרדל, זרעי השומר ועלי הקארי. כשהזרעים יחלו לקפץ, הנמיכו את האש, והוסיפו את הצ'ילי החתוך, הכוסברה, הבצל הירוק, השום הקצוץ, אגוזי הקשיו, הכרובית,
הכורכום והמלח, ובשלו על אש נמוכה, מבלי לשבור את פרחי הכרובית, עד התרככותם. בשלב זה הוסיפו 4 כפות גי, את האורז המבושל ומיץ הלימון וערבבו היטב. להגיש עם יוגורט.

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה