09 במאי, 2011

קוראים לו חיים

שלומית כהן אסיף שולחת אתכם להצגה "נחמן" - על הילד המחונן שחיבר בבגרותו את שירי הילדים שכולנו גדלנו עליהם

יש צפור אחת שיוצאת מדי פעם ומרחפת בין השירים של ביאליק. פעם היא מצייצת "קן לציפור בין העצים", פעם את "שלום רב שובך…" ופעם היא רועדת בציוץ: "מעבר לים, מעבר לים, התדעו ציפורים הדרך לשם…". זוהי הציפור של ביאליק, ויותר מזה, זוהי הציפור של הילד נחמן. בדרמה מוסיקלית, קומית וסוריאליסטית, ע"פ מחזה שכתב עוזי בן-כנען (ספרוּת הילדים ממשיכה להתגעגע לאיכויות של הסופר-מחזאי הזה) מעלה תיאטרון המדייטק את "נחמן" בבימויו של רוני פינקוביץ' (שביים לאחרונה גם את "עוץ לי גוץ לי") עם כל השירים המוכרים והאהובים – "עציץ פרחים", "בערוגת הגינה", "נד נד", "פרפר פרפר", ואפילו "הכניסיני" בא להתארח.

לאורך עשרות שנים זכו שירי הילדים של ביאליק להפקות בימתיות רבות, אלא שהפעם המחזאי לא הסתיר את הכאב ואת המרחק בין הילד נחמן למשורר ביאליק. נחמן, ילד מפוחד וחולמני, בנם של בעל חלומות ושל אם קשוחה וקשת יום, מובל מכפרו ראדי, לז'יטומיר – כפרם של סבתא רכה וענוגה וסבא קשוח, שהועיד אותו לרבנות. את הסיפור הזה, עם הכאב והיופי, תירגם הבמאי רוני פינקוביץ' לבמה, תוך הקפדה מירבית על איזון, ועל הומור דק שמרכך את הכאב. פינקוביץ' בחר בציפור שתוביל את העלילה הפנימית. הציפור הזו (מיטל דמארי, שהיא גם הכוריאוגרפית של ההצגה) מגיעה אל נחמן ברגעי מצוקה וחרדה. אולי היא המלאך הפרטי שלו, אולי פיה, אולי רק סמל לכמיהה ולגעגוע. ואולי היא החוט המחבר בין פה לשם, בין המציאות לדמיון, בין רוסיה לארץ ישראל.

ששה שחקנים בהצגה – מולי שולמן, מאיה מדג'ר, גילה פוליצר, דיוויד בילנקה, הראל מורד ומיטל דמארי. התפאורה שעיצבה אורנה סמורגונסקי, מינימליסטית ופונקציונלית. המוסיקה של יוסי בן-נון, לצד השירים המולחנים מובילה את הקסם. הילד נחמן אולי היה כועס (קצת) על עוזי בן-כנען ועל פינקוביץ' שהם מגלים סודות מן הילדות שלו, אבל ביאליק ודאי היה מרוצה ואולי היה מגיע לראות את ההצגה יותר מפעם. היה מביט בעיני הצופים המוקסמים, ואולי שורק לו: "מעבר לים, מעבר לים, התדעו ציפורים, הדרך לשם…".

ההצגה "נחמן" (הפקה: מדיטק, מחזה: עוזי בן-כנען, במאי: רוני פינקוביץ'. מיועד לגילאי 7 ומעלה) – 70 ש"ח (מחיר מלא. יש הנחות לועדים, לחברי פיס, ישראכרט ועוד)
יום רביעי, 11.05.11, 17:30, תיאטרון המדיטק, גולדה מאיר 6, חולון, טל': 03-5021555. ההצגה הבאה תעלה במסגרת "פסטיבל ישראל לילדים" (שבת, 4.6.11, 11:00).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה