27 בינואר, 2011

סדנת אמן

האטליה הפרטי של הפסל והצייר יחיאל שמי נפתח למבקרים והותיר אותנו מלאי געגוע

בימים אלו, וכמעט בכל רגע שתיכנסו אלינו הביתה, תמצאו זוג נעליים ליד הספה, פירורים של חלבה על צלחת ארוחת הבוקר, ממיר שנשאר דלוק על ערוץ 20 ואיזו מגבת שנשרה על הריצפה. ממש כאילו עזבנו לפני לרגע – ובעוד דקה נשוב. תחושות כאלו, של הצצה לכור מחצבתו הפרטי ביותר של אדם – חשנו בביקורנו ביום שבת האחרון באטליה של הפסל והצייר יחיאל שמי, בקיבוץ כברי שבצפון.

האטליה שנפתח לקהל הרחב בדיוק ביום הולדתו של שמי, שימש כחלל עבודתו במהלך 50 שנות יצירה, אך מאז פטירתו לפני כ-8 שנים – נשאר סגור לחלוטין. מעתה יוקדש ההאנגר הגדול והמרשים להצגת תערוכות מתחלפות של יצירותיו מכל התחומים והתקופות, ובעיקר – יזמין להציץ לבית המלאכה ולעולמו הפרטי, של מי שנחשב לאחד האמנים הבולטים ופורצי הדרך באמנות הישראלית. כבר בכניסה לאטליה, מצאנו את עצמנו נמשכים דווקא לטיול בגן הפסלים המקיף את הסטודיו ומשקיף לנוף היפהפה והצברי של הגליל המערבי, אותו נוף ששימש רקע לשמי – שחי במרבית ימיו בכברי, כחבר קיבוץ מרכזי ופעיל.

עם כניסתנו לתוך ההאנגר הגדול, לא יכולנו שלא לחוש כאילו נשאר המקום בדיוק כשהיה בזמן פעילותו של האמן: חרשי ברזל גדולים מסודרים ליד כבלים גדולים, מסורים ומלחמים חלודים מונחים על הקיר, שולחן עבודה וכלים שנראו כאילו נזנחו רק לפני רגע. על הקירות סודרו עבודות רישום יפהפיות ומוקדמות שיצר כבר בשנות ה-40, פורטרטים הוצבו לצד עבודות חזקות ופראיות המאפיינות אותו כל כך, ובמרכז הוצבו פסלי ברזל הנראים ממש כמו סקיצות לאנדרטאות הציבוריות והגדולות שיצר, הפזורות עד היום ברחבי הארץ. ביחד עם אוצרת התערוכה סמדר שינדלר, עומדים מאחורי הפרויקט המרגש גם בני משפחתו של שמי, בהם בתו הציירת יעל שמי-כנעני ובעלה נמרוד, בניו אלון ואמוץ, וגם נכדותיו – אביטל כנעני ועופרי כנעני – אמניות הפועלות רבות בארץ ובחו"ל.   

יצאנו נרגשים, עברנו למבנה הסמוך של "מרכז גוטסמן לתחריט" שאנחנו כל כך אוהבים לבקר בו, ולא יכולנו שלא להרהר עוד ועוד בציטוט יפה של שמי: "חברה לא יכולה לחיות בלי האמנות שקיימת בתוכה ועל ידה". לא יכולנו לנסח זאת טוב יותר.  

תערוכת רישומים באטליה שמי (אוצרת: סמדר שינדלר) – כניסה חופשית
פתוח בשבת בין 10:30-14:30, קיבוץ כברי, טל': 04-9952709, [email protected], נא לתאם הגעה מראש בטל': 052-8840215 (סמדר קנפו)

מהבולטים שבאמני ארצנו. יחיאל שמי (צילום: אברהם חי)

 

 

נטמעים בחלל. מתוך פתיחת אטליה שמי, קיבוץ כברי

 

כל הכלים הנכונים. מתוך אטליה שמי, קיבוץ כברי

 

 

 

 

[PSGallery=4eg1gj3d0v]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה