21 בדצמבר, 2014

סרט אילם במילים

עטרה אופק נפעמת מ-"לוויה בצהריים" ומגלה כמה רעש יכול לעשות שקט. ויש גם המלצה לחובבי חידות בלשיות (שכל המשפחה תתקשה לפתור)

הספר הזה הוא כמו פצצה מתקתקת. בזמן הקריאה אתה נשאב לערפל האופף את דמותה של הגר, הגיבורה, ועוקב בנשימה עצורה אחריה – ואחר הדמויות השתקניות המקיפות אותה: הילד יפתח בן העשר, בעלה טוביה, שכניה בכפר וחייל אלמוני, שמניע את העלילה כולה מבלי דעת, בלי להבין מה הוא עושה ולמה הוא גורם. הערפל הזה שורה על הספר כולו, מתחילתו ועד סופו, ורק בתום הקריאה, שעות או ימים אחר-כך, מתחיל להתבהר כל מה שלא נאמר במלים. כי על זה הספר: על מה שלא נאמר בו. מין סרט אילם במלים.

ישעיהו קורן הוא קול ייחודי ומרתק בספרות הישראלית, וכבר היללתי כאן את ספרו האחרון מאשתקד. "לוויה בצהריים", ספרו השני, נכתב ב-1967 וכעת רואה אור מחדש בזכות סרטו של אדם סנדרסון שנוצר על-פיו, וזה כשלעצמו מפתיע – כי מי ירצה להסריט ספר ספרותי כזה שכולו שתיקות, שכמעט הכל מתרחש בו מתחת לפני השטח, שאין בו רמז לרגשות של הדמויות מלבד פעולותיהם המעטות, הבנאליות למראית-עין. ודווקא אותו יובש סגנוני טוען את העלילה בנפח ובמשמעות שהולכים ומתעצמים, דף אחר דף, ותקתוקה החרישי של הפצצה הולך ומתגבר, אבל רק בראש של הקורא. בספר עצמו הכל שקט, גם כשהפצצה מתפוצצת. למי שמתכוון לראות את הסרט, מוטב אולי להקדים קריאה לצפייה, כדי לספוג את ההתרחשות האיטית בדמיון הפרטי, לפני שמישהו אחר ילביש עליה את דמיונו שלו.

ואזהרה קטנה, מניסיון: כשתגמרו לקרוא, מומלץ לקחת הפסקה קצרה לפני שעוברים לספר הבא. כל ספר שתפתחו אחרי "לוויה בצהריים" ייראה לכם מפוטפט עד זרא.

"לוויה בצהריים" מאת ישעיהו קורן (הספרייה החדשה, הוצ' הקיבוץ המאוחד, 176 עמ'), 49 ש"ח בהמגדלור, במקום 79 ש"ח מחיר מלא

הבלשים הצעירים

מכיר את קולמבו? "פקד קלומבוס מפצח תעלומות" - אשר קרביץ

אוהבים חידות ותעלומות? גם הילדים שלכם? אז זה הספר בשבילם. גם אם הם לא חובבי קריאה מושבעים, תוכלו לקרוא את הספר בקול בפורום משפחתי ולנסות לפצח יחד את החידות והתעלומות שבכל פרק. זהו אוסף מעלילותיו של פקד נח קולומבוס, חוקר משטרה מבריק, שאשתו עלמה קולומבוס כותבת חידות לעיתון, ובנם הצעיר עמנואל אף הוא מיטיב לזהות שקרנים. שהרי זה כל הקטע בפיצוח מרבית התעלומות – מישהו משקר, והשאלה היא מי ולמה. כל פרק מוקדש לתעלומה שונה, וחלקם משולבים גם בחידה או בתשבץ היגיון שעלמה כותבת לעיתון. אחדים תובעים חשיבה רבה, ואחרים קלים יותר לפיצוח, כך שהאתגרים יתאימו למגוון רחב של גילאים, וכל הפתרונות מצויים כמובן בסוף. הנסיין הפרטי שלי, בן 9, התלהב קשות והציג אחר כך חלק מהחידות בכיתה ובבית. הספר כתוב היטב, בגובה העיניים, קולח וקריא. מומלץ מאוד לילדים שקוראים בלי ניקוד, או כבילוי משפחתי משותף לפצחנים מכל הגילים.

"פקד קולומבוס מפצח תעלומות" מאת אשר קרביץ (הוצ' ידיעות ספרים, 152 עמ'), 57.60 ש"ח באתר ההוצאה במקום 64 ש"ח מחיר מלא

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה