04 בדצמבר, 2012

עוד לא דיברנו על אהבה

פילוסוף גרמי לקח המושג הכי מעורפל בעולם וניתח אותו בפינצטה מכל תחום אפשרי. שלומית כהן אסיף מבינה עכשיו (כמעט לגמרי) מה זאת אהבה

ספרים רבים מציעים מתכונים לאהבה ולשימורה, ומוכרים לנו גם תיאוריות זוהרות שפג תוקפן, וגם תוצאות של מחקרים מתחומים שונים: פסיכולוגיה, אנתרופולגיה, פילוסופיה, סוציולוגיה, ומה לא? אפילו עיתונות מדעית וביוכימיה וחקר הורמונים. הסופר- הפילוסוף הגרמני ריכרד דוויד פרכט (מי שכתב את הספר "מי אני? ומה אני?") מזמין בספרו החדש "אהבה – מסע אל רגש מופלא" (הוצאת מטר) התבוננות במבט חדש על המושג הערטילאי הזה שקוראים לו "אהבה". מה שנפלא בספר שהוא מוותר מראש על עצות והדרכה, במקום זאת הוא מציע דרכים להבנת האהבה, וזאת אגב שאלות ותהיות מכל זווית אפשרית.

אחת השאלות המרכזיות בספר היא האם האהבה בין המינים היא ביולוגית ("תכסיס של הטבע") או תרבותית. לדבריו מדובר כאן בשילוב, אחרי הכול התרבות ממשיכה את הביולוגיה, והיא עושה זאת בכלים משלה. בקיצור, הוא תוהה "אם צלילי התוף נובעים מן המתופף או מן התוף". פרקים מיוחדים הוא מקדיש לתהיות נוספות: האם ההתאהבות מתנהלת במוח? האם היא משרתת בחירה גנטית? ומה תפקידה של הגנטיקה באהבה. הוא לא מתעלם מתפקיד הכלכלה באהבה. הוא מסכם ואומר: "היכולת להתאהב נשארת החידה הגדולה ביותר והיפה ביותר של האבולוציה…וכדי להבינה עלינו להתחיל מהביוכימיה, לעבור דרך תורת האינסטינקטים ולחדור את תוך הנפש והתרבות האנושית".

בספר חכם וקולח זה, השופע הומור, הוא מצליח למצוא פרצות בתיאוריות ובמחקרים רבים שפורסמו ועוררו מהומה תקשורתית ומסחרית עם הופעתם. התייחסות מיוחדת מקדיש פרכט לאהבה בעידן בו התא המשפחתי מתפורר ונושא אופי חדש ואחר. "בשביל רוב הרגשות חסרות לנו מילים", הוא כותב. כמי שבאה מן השירה, אני מכחישה זאת (אם כי לא בתוקף), והרי האמנות, בעיקר השירה, יוצרים מן המילים הקיימות את הצירופים הנכונים. ולאהבה אינספור צירופים, בזה שנינו מסכימים.

הספר "אהבה- מסע אל רגש מופלא" מאת ריכרד דוויד פרכט (הוצאת מטר. מגרמנית: עופרה קק, 352 עמ') – 99 ש"ח

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה