18 ביוני, 2013

על העיוורון

שלומית כהן אסיף חוזרת מההצגה על חייה של הילדה הלן קלר עם ראייה מחודשת וחדה על עולם החושך והאור. הכירו לילדים גיבורת על אמיתית

הגורל יודע להפגיש בין דמויות ולהניח להן לשחק את משחק החיים שלהן. כך הוא המפגש הגורלי בין הלן קלר, הילדה העיוורת-חרשת-אילמת ובין המורה העקשנית שלה אן (אנני) סליבאן. קשר שנמשך כ-50 שנה ועשה משהו בעולם.

סיפור חייה של הלן קלר הוא סיפור אופטימי על גיבורת-על מופתית. סיפור זה נכתב, הומחז, הוסרט והועלה לבמה בגרסאות שונות. גם תיאטרון המדיטק בחולון יצא למסע בעקבות השתיים. הוא עושה זאת ע"פ ספרו של ויליאם גיבסון בבימויו של זיו מאיר (גיבסון עצמו התבסס על היומן שכתבה המורה אן סליבאן). "עושת הנפלאות", הצגה דרמטית ומרתקת לששה שחקנים שמגוללת את מערכת היחסים המורכבת בין הלן למורה שלה אן. מורה קשוחה המגיעה למשפחת קלר ממכון לעיוורים ומציעה גישת חינוך אחרת לריסון ילדת הפרא הסובלת מהתקפי זעם בלתי נשלטים. אן מזהה את הפוטנציאל של הילדה ויודעת שאיתה אפשר לחולל את הפלא ואת הנס. היא מתעקשת לבודד את הילדה מסביבתה וללמד אותה לתקשר עם העולם, ואט אט גם המורה עצמה לומדת כיצד המידע מחלחל למוחו של האדם. והלן לומדת בקצב שלה, שהמילים אינן רק משחק אלא יש להן משמעות.

סיפורה של קלר, ביוגרפיה של חושך ודממה הופכת לסיפור אופטימי, שיש בו הרבה תובנות לצופה. לימים כשקלר תהיה סופרת היא תכתוב לנו: "לציית בלי להבין – זה עיוורון", וגם "אופטימיות היא האמונה המובילה להישג". ההצגה הזאת "עושת הנפלאות" היא הישג נפלא לתיאטרון הילדים הישראלי. על הבימוי חתום זיו מאיר, שעשה עבודה אמינה לסיפור קורע ומטלטל. בסצינה הראשונה אן מגיעה עם שתי מזוודות למשפחת קלר. וזה הזכיר לי לא במעט את נחיתתה של מרי פופינס. התפאורה מתחלפת לעיני הצופים. אותם צופים הצוחקים בקול ולא אחת גם משמיעים אנחת צער או כאב. אין בהצגה התרחשויות של מאחורי הקלעים. הכול על הבמה מול עיניהם של הצופים. המשחק אמין מאד. מעל לכל יש לציין את משחקה של השחקנית הצעירה כל כך, ג'ניה הילזנרט, שמגלמת את קלר. מובטח לה עתיד בימתי. היא נוגעת ללב במשחק שלה. גם כשהיא בהתקף זעם ובצעקה שלא נצעקת – יש משהו מאופק במשחק שלה, אותו איפוק כואב שראינו ב"הצעקה" של מונק. אמרתי לעצמי שאני לא רוצה לבכות בהצגה הזאת, ובכל זאת העיניים טפטפו, גם של רוני בת ה-13.

ההצגה לילדים ונוער "עושת הנפלאות" מאת: ויליאם גיבסון (תרגום ועיבוד: עינת ברנובסקי, בימוי: זיו מאיר) 70 ש"ח (מחיר מלא לפני מבצעים והנחות)
ההצגה הבאה – שבת, 29.06.13, 11:00, 12:30. לרכישת כרטיסים – תיאטרון מדיטק, גולדה מאיר 6, חולון

שחקנים: מגי אזרזר, עונה בירון, אלדד ברנטמן, ג'ניה הילזנרט, דיוויד לוינסקי, תמר שטיין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה