04 בספטמבר, 2012

פגישה מהספרים

עטרה אופק שולחת אתכם לצלול בספר עבה עם איורים אפלוליים, ועוד ספר שכתב בן שמונה שגר בישראל, עם טוויסט חינני בסופו. תקראו ותהנו

#1
פגישה שכזאת
אין צורך להיבהל מעוביו העצום של הספר הזה, וגם לא לבנות עליו לחופשה ארוכה: חלק גדול מדפיו מכילים רק איורים אפלוליים ויפהפיים בשחור-לבן, ללא טקסט, כך שאפשר לגמור את כולו באחר-צהריים מענג אחד. המאייר והסופר בריאן סלזניק (יוצר "התגלית של הוגו קברה" עטור הפרסים) מדלג כאן הלוך ושוב בין שתי עלילות, האחת מתוארת במלים בלבד והשנייה רק בציורים, שגיבוריהן "חיים במרחק חמישים שנה זה מזה" – ולפתע, כעבור כ-500 עמודים, העלילות משתרגות זו בזו במהלך מדהים ומרגש, מעשה פלאים ממש, ויחד איתם מתאחדים גם המלים והציורים, ופתאום אתה רואה לראשונה את גיבור העלילה הכתובה, ומשתאה איך לא שמת לב שעד כה ראית אותו רק בדמיונך.

ממש לא מתחשק לי לספר לכם על מה הספר. הכי כיף לפתוח אותו בלי לדעת כלום. ארמוז רק שחלק גדול ממנו מתרחש בניו-יורק, בשנות ה-20 וה-70 של המאה הקודמת, בעיקר במוזיאון הטבע, ושלפחות אחד מהגיבורים שלו חירש, ושאי אפשר להישאר אדישים לסיפור. הפונט גדול ומזמין, התרגום נהדר. לבני 8-14.

הספר "מעשה פלאים" – סיפור במילים ובתמונות, מאת בריאן סלזניק. מאנגלית: שרון פרמינגר. הוצ' כתר (630 עמ') – 104 ש"ח (88.40 ש"ח בבוקנט).

#2
סופר בן שמונה


 

ילד, אתה גאון. "מערת הסודות" - עילי פלד

האם הייתי ממליצה על הספר הזה בהתלהבות גם אילו כתב אותו מבוגר? לא בטוח: יש סיכוי טוב שהייתי מסתפקת בדפדוף קצר ואז מעבירה אותו כתרומה לבית-הספר השכונתי, ולא מפני שהוא לא טוב, חלילה. גם ב"מערת הקסמים" יש עלילות מקבילות שמשתלבות זו בזו, אבל כאן מתערבבת המציאות בפנטסיה: הגיבור דן ומשפחתו נקלעים להרפתקה מטורפת, שמקבילה באופן מוזר לעלילתו של ספר שהם קוראים יחד לפני השינה, ובעקבותיה הם נלחמים במפלצת איומה ומתחמקים ממלכודות וסכנות. 

אז נכון שהספר כתוב טוב, ומצטיין בשילוב מקורי של מתח ופנטזיה, אבל את הבמה המתוקה שיש לי כאן במרמלדה אני מייחדת רק לספרים שממש מרגשים אותי. והנה, זה בדיוק מה שקרה לי כשגיליתי שהסופר, שגר בהוד השרון, כתב את הספר הזה כשהיה בן שמונה (ועוד באנגלית!), השלים את הגרסה העברית כשהיה בן עשר, וכיום הוא בן 11: התרגשתי! ועוד יותר התרגשתי בסוף הספר, שמצטיין בטוויסט חינני להפליא.

ואז הראיתי את הספר ל-א' בן השבע, וסיפרתי לו שכתב אותו ילד בן שמונה שגר בישראל. א' לקח את הספר, שקע בכורסה ולא קם ממנה עד העמוד האחרון, שבסופו גם ביקש לקחת את הספר הביתה, כי הוא עוד רוצה לקרוא שוב כמה פרקים מההתחלה. "מה, זה ספר טוב?" שאלתי, והילד ענה: "מה טוב? מ-עו-לה!" לבני 7-10.

הספר "מערת הסודות" (כתב: עילי פלד, איורים: תמיר שפירר, אינה קצב, הוצאת אוריון, 123 עמ') – 47 ש"ח באתר ההוצאה.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה