08 בדצמבר, 2015

צעד אחד קטן

עטרה אופק מוצאת בספר החדש והאמיץ של יהודה אטלס, ז'אנר ספרותי מסוג שעוד לא הכרנו. והילד הזה, הוא באמת אנחנו

רגשות, מי צריך אותם? סתם דבר מיותר שמכביד על החיים, ובעיקר מבייש וגורם לחרדות ולחוסר ביטחון. טוב, לא תמיד, חלילה, אבל כשאתה ילד ומוקף בילדים אחרים (ועוד בסביבה מצ'ואיסטית) רגשות זה לא תמיד כיף. עדיף כבר להתנתק מהם ולמצוא מפלט במשהו אחר, כפי שיודע כל הורה מנוסה. אולי משום כך לא קל לסופר לילדים לגרום לקוראים צעירים להתחבר לרגשותיהם דרך הזדהות עם גיבוריו, אלא אך ורק כשהוא זוכר היטב איך זה להיות ילד, לטוב ולרע, ובעיקר איך כותבים לילדים מלב אל לב בלי לזייף, שמא ירגישו הקוראים בזיוף ולא יאמינו לו.

יהודה אטלס, הסופר הישראלי הראשון כמדומתני שידע לדבר לילדים באמת בשפתם שלהם – בפשטות ובכנות, קצר ולעניין, ב"והילד הזה הוא אני" שהפך לז'אנר נערץ ולמושא חיקוי – מחובר היטב לילד הזה גם עשרות שנים לאחר שיצא לאור. עד כדי כך, שספר הילדים החדש והמקסים שלו מבשר ז'אנר שעוד לא נראה במקומותינו: סיפור דידקטי (כזה שנכתב כדי להעביר מסר ברור וגלוי) שדווקא כיף לקרוא אותו, עם אמירה רעננה שטרם נאמרה בספרים מסוג זה, מפיו של מספר-ילד שאי אפשר לא להזדהות איתו (בזכות האיורים הנפלאים! קלוז-אפים מלאי חיים והבעה של פני הגיבור, מדהים ממש) ולכן הוא גם עובד.

כדי לא לקלקל לקוראים פוטנציאליים את ההנאה והפליאה שמחכים להם בספר, אסביר בקיצור: הילד גיבור הספר (אין לו שם) סובל מהבריון הכיתתי שמתעלל בו, וכשהוא מספר סופסוף להוריו, אביו מציע לו לדבר עם הבריון. ההצעה ה"חינוכית" הזאת מעצבנת מאוד את גיבורנו, שמבהיר לאביו עד כמה היא חסרת תוחלת, אבל למחרת הוא בכל זאת פונה לבריון: "אני רוצה לדבר איתך". כפי שחזה מראש, הבריון מגיב להצעתו בבוז מנוכר, וכך גם בפעם השנייה והשלישית בהמשך אותו יום.

אמה-מה, כמו באפקט הדומינו, גם בחיים מספיקה לעתים טפיחה קלה וכמעט בלתי-מורגשת כדי להפיל בעקבותיה טור שלם של אבנים ולגרור עוד שלל אירועים שסופם מי ישורנו. וזה מה שיפה בספר, שהוא לא חופר ולא מכביר מלים על תהליכים, אלא מציע לילד משהו שטרם נאמר בספרי ילדים, למיטב זכרוני: שלהגיד למישהו "אני רוצה לדבר איתך" זו כבר תקשורת, ולפעמים זה מספיק לגמרי, כי בעקבותיה נוצר תהליך רגשי בתוך ראשו של הנמען, ואותו דיבור פנימי הוא החשוב, ולא חפירות מילוליות. חלק עצום מהצלחת הספר טמון כאמור באיוריו האקספרסיביים של גיא מורד. ספר שחייב להיות בכל ספרייה שיש בסביבתה ילדים בני 4-9, והלוואי שיציצו בו גם הגדולים.

"אני רוצה לדבר איתך" מאת יהודה אטלס (אייר: גיא מורד, הוצ' כתר, 36 עמ', מנוקד) – 43 ש"ח בחנות "המגדלור" (במקום 48 ש"ח מחיר מלא)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה