22 בדצמבר, 2011

קבלת שבת

אחרי הקינוח בשישי, שלפו לשולחן את "קבלת שבת", החדש של יואל רפל, ותראו איך צפים לכם נושאי שיחה מכיוון אחר לגמרי. לשלומית כהן-אסיף יש כבר עותק

מזה שנים, בימי שישי בשעה שלוש ברשת ב', קולו המזוהה של יואל רפל מספר לבית ישראל על פרשת השבוע. אני משתדלת לא להחמיץ. אולי כדי לקבל דרישת שלום מבית אבא ומפרשת השבוע שהייתה חלק בלתי נפרד מתרבות שישי-שבת אצלנו בבית. בספרו החדש שכותרת המשנה שלו "שרים, מספרים ומשוחחים סביב שולחן השבת", מציע יואל רפל קבלת שבת למסגרת המשפחתית בסדר כרונולוגי של פרשת השבוע. משפחה המחפשת לא רק ויכוח פוליטי סביב שולחן עמוס במטעמיהן של סבתא תמצא קצת מזון לנפש. יואל רפל עושה זאת במינון הנכון, בצורה לקונית ונהירה.

לכל פרשה מוקדש פרק קצר, לרוב פותח בצטטה שהיא ליבת הפרשה, רפל שוזר את דבריו בקטעי מדרש ובשיר. בסיומו של פרק מציע "שאלה לדיון" שבכל בית ודאי ישא אופי אחר. פרק מיוחד בספר מוקדש לשבעה חגים. כולל סדר טו-בשבט וסדר עצמאות. אחד הדברים המייחדים את הספר זוהי שזירת השירים. למרביתם לחנים מוכרים ואהובים. שירים שנכתבו לאורך שנות היסטוריה רבות. הספר מקבל נופך של אנתולוגיה קטנה לשירה עברית, והתכתבות בין-דורית, החל מן התנ"ך, דרך הספרות המדרשית, פיוטים מתור הזהב, עד לשירה מודרנית. באותו ספר דרים "ניגונים" של פניה, "הליכה לקיסריה" של חנה סנש, ו-"שבת בבוקר" של תרצה אתר. וגם יהושע סובול, אתי אנקרי והרב קוק, ועוד רבים וטובים. הרב קוק מצוטט בספר בשירו המוכר "להאיר את העולם"  – "צריך כל איש שיידע ויבין/ שבתוך תוכו דולק נר,/ ואין נרו שלו כנר חברו/ ואין איש שאין לו נר…". עוד משהו שדליתי מכל המדרשים הנפלאים: "רבי חיים מצאנז רגיל היה לספר:/  מעשה באדם אחד שתעה ביער./ פגש בו אדם שני ושאל: "איך יוצאים מן היער?"/ "איך יוצאים אינני יודע," ענה לו התועה,/ "אבל עצה אחת אתן לך: אל תלך בדרך בה הלכתי עד כה."

הספר מופיע במהדורה אלבומית, מלווה בצילומים של אוסף פרטי של משפחת גרוס, נראה כלקוח ממוזיאון לאמנות יהודית: פרטי יודאיקה, כרזות, הגדות עתיקות, אגרות ברכה דגלי שמחת תורה. ספר מתנה נפלא. אבדתי את ההזדמנות לקנותו לעצמי, כי יש לי כבר עותק.


"ספר קבלת שבת וחג" מאת יואל רפל (הוצאת כנרת, 167 עמ') – 116 ש"ח (או 92.8 באתרי הספרים)

להשיג בחנויות ואתרי הספרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה