02 בנובמבר, 2014

קצפת ודובדבנים

עטרה אופק שולפת שני ספרים ממדף פוליטיקה וצבא - אחד למי שמתגעגע לפולמוסי רדיו טובים כמו פעם, והשני למי שסקרן לדעת איך זה מרגיש לשרת ביחידת עילית של צה"ל

בגלל שעון החורף אני מתנמנמת מוקדם ולא מספיקה לגמור את שלושת הספרים שלצד מיטתי (כולל החדש של גרוסמן – איך קשה לי עם גרוסמן שהוא מקיא את כל הקישקעס ישר לפנים, בלי רחמים) ולכן יימסר המיקרופון לאמא שלי החמודה ולחבר קרוב, אבא של חייל.

#1 רדיו, דבר אלי

"מה כל כך מצחיק? תשתפי אותי בבדיחה, גם אני רוצה לצחוק!"

"זאת לא בדיחה, אלה החיים."

(שיחה בין אמא שלי ובן-זוגה, כשהיא שקועה בספר "אלה החיים". וככה היא כותבת עליו:)

"מזמן לא התלקקתי ככה על זיכרונות שנדמה כאילו הם ממש שלי, רק שמישהו אחר מעלה אותם על הכתב, ובצורה כל כך מדויקת. עמיקם רוטמן כותב כאן בין השאר על ילדותו בהרצליה, בסביבה המוכרת לי היטב מאז שהקמתי את משפחתי בנוף-ים, והקריאה בספרו היתה לי תענוג צרוף: לחזור ולחוש כל רחוב וכמעט כל דמות המתוארים בו באהבה כה רבה ובפירוט מלא הומור.

"רוטמן היה עיתונאי ושדרן רב-פעלים, ורוב הדמויות הנזכרות בספרו מוכרות למי שהתבגר כאן באמצע המאה שעברה. כולנו חיינו אז סביב הרדיו כמקור בלעדי של חדשות מיידיות, פרשנויות ותוכניות אהובות. זו היתה מדורת השבט, איש לא חלם אז על טלוויזיה. שדרן הרדיו נדרש להעביר את המידע שבפיו בקולו בלבד, ללא מחוות והבעות פנים, ועמיקם עשה זאת היטב. תמיד האמנתי לו. כעת אני גם יודעת למה.

"הספר מספר על תקופה שבה אנשים רבו והתווכחו בענייני פוליטיקה עד זוב דם. משפחות נחרבו והתפצלו בגלל חילוקי דעות פוליטיים. ואנחנו, בניהם של אותם מתווכחים שלחמו בלהט על דעותיהם, מגחכים ועוברים הלאה. באותם ימים זה היה סיפור כואב; כעת זה פשוט מצחיק. הוא עושה לי חשק לחזור ולקרוא בו, בכל עמוד שאפתח באקראי, וזה כוחו הגדול. ועל כך אני אסירת תודה לכותב".

"אלה החיים", כתב ואייר: עמיקם רוטמן (הוצאת עולם חדש, 277 עמ'), 71 ש"ח באינדיבוק

#2  זהירות, חרצן

הקצפת של הדובדבן. "כי בתחבולות" - עידו ועינב

אבא של נ', חייל טרי בדובדבן, בלע ביומיים את ספרם של שני קצינים בוגרי היחידה, החתומים עליו בשמותיהם הפרטיים בלבד, ולהלן התרשמותו:

"הספר כתוב בגוף ראשון כמעין יומן של לוחם דובדבן בתקופת אינתיפאדת אל-אקצא. הוא מתאר את מסלול השירות הסופר-אינטנסיבי ביחידה, שכנראה אינו שונה בהרבה ממסלולים של יחידות עילית אחרות, מראשית החיול ועד למבצעים דרמטיים וחיסולים בעומק השטח, ומצליח להעניק לקורא את תחושת הפער בין שני העולמות – בית וצבא. הוא מאפשר הצצה נדירה להוויה של יחידות העילית ומסייע לקורא לקלוט ולו חלק מזערי מהחוויה, הלבטים והקשיים שעוברים הלוחמים. הספר כתוב היטב ומחבריו לא מהססים להעלות בו דילמות קשות מתקופת שירותם – חילונים מול דתיים, מפגשי עדות, ימין מול שמאל, בית מול צבא." מומלץ לכל מי שרוצה להבין מעט ממה שקורה בחרצן של הדובדבן.

"כי בתחבולות" מאת עידו ועינב (הוצ' ידיעות ספרים, 329 עמ'), 61.20 ש"ח באתר ההוצאה, במקום 68 ש"ח מחיר מלא

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה