18 בדצמבר, 2011

קשה לאדם

מירי חנוך חוזרת אל חיקה של נטליה גינצבורג ומתכרבלת בנפשה החופשייה והמשוחררת. כל פעם מחדש

כשמתקלקלים לי היחסים עם ספר שאני קוראת, אני יודעת שזה לא תמיד בגלל שהוא לא מרתק אותי. לפעמים הוא מרתק מאוד, אלא שדרמה אחרת בחיים שודדת את תשומת הלב באכזריות, ומכניסה את הספר למצוקת הזנחה. וכמה יכול כבר ספר אחד להישאר לבדו בלי לחשוב שהוא לא מעניין. בימי משבר כאלה אני לוקחת ליד את "קשה לאדם לדבר על עצמו" וחוזרת למילים ולהגדרות המנחמות של נטליה גינצבורג, שהפכה את האנושיות לעלילה בפני עצמה. בספר הזה היא מחלקת בנדיבות ברקודים לעולם הפנימי שלה ולדעותיה על העולם שלנו. כך למשל, מעידה על עצמה מי שבגרה במלחמת העולם השניה, מי שחבריה ובעלה היו אנטי פאשיסטיים ושילמו בחייהם, ושהיתה בעצמה אחר כך חברה בתא קומניסטי ובפרלמנט: "אינני מבינה דבר בפוליטיקה…אם יום אחד תתחולל מהפיכה, ואני אצטרך לבחור בחירה פוליטית, אעדיף שיהרגו אותי ולא שאני אהרוג מישהו. זאת אחת המחשבות הפוליטיות המעטות שאני יכולה לחשוב…”.

"קשה לאדם לדבר על עצמו", הוא אוסף שיחות רדיו עם הסופרת האהובה נטליה גינצבורג, שאספה ליזה גינצבורג נכדתה המתגעגעת לסבתא שלה, יחד עם העורך, המתרגם והמבקר צ'זארה גארבולי.
נטליה גינצבורג היא נפש חופשית שאפשר לעשות אתה הכל. אין צורך בנימוסים ובהעמדות פנים. "קשה לאדם לדבר על עצמו", מוכיח שקשה-קשה, אבל בכל אופן יותר קל לאדם ישר, צנוע ועם הומור עצמי בלתי נגמר, לדבר על עצמו. לנטליה גינצבורג אין פחד להיתפס באי ידע או בהפרת הקוד הספרותי או התרבותי. לא תתפסו אותה מזייפת. ובעידן שמייצר ומצטט טקסטים כמו סיכות מהדקים בשדכני שולחן, דמותה עוד יותר נדירה. לא באתי כאן להמליץ למי שלא מכיר – על בעצם, כל ספריה – העיר והבית, כל אתמולינו, ככה זה קרה, מיקלה שלי, ונוספים. במי שמתוודע אליה לראשונה אני יכולה רק לקנא. אבל הספר הצנוע הזה הוא אוצר מובטח למי שכבר אוהב אותה בכל לבו וגם למי שלא שמע עליה מעולם.

הספר "קשה לאדם לדבר על עצמו" – שיחות עם נטליה גינצבורג (הוצאת כרמל-ירושלים) – 79 ש"ח (או 63 ש"ח באתר ההוצאה)
להשיג בחנויות ובאתרי הספרים


מתחילים לחפור פנימה. כריכת הספר (הוצאת כרמל ירושלים)


 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה