07 בספטמבר, 2011

שק יהלומים

עטרה אופק נפעמת מספרו החדש של דויד גרוסמן "מי רוצה שק-קמח?", וגם מזה של קובי ניב ואמי רובינגר - שיפתחו לכם שנת סיפורי לילה טוב חדשה

1. זה סרט!
בכל פעם שאני קוראת ספר-ילדים של דויד גרוסמן, קורה לי אותו הדבר: אני מתפעמת, כמו מי שרואה בפעם הראשונה יהלום אמיתי בתוך אוסף של זכוכיות צבעוניות. ולא שאין מקום לזכוכיות צבעוניות במדף ספרי הילדים, כמו גם לקריסטלים ולפנינים, ואפילו לחרוזים מפלסטיק, למה לא. אבל היהלומים של גרוסמן זוהרים במלוא היפעה שספר ילדים יכול לזהור, ומעוררים בקורא עונג עמוק ומופלא ורוטט מרוב רגש. אין דרך אחרת להגדיר זאת: בספרי הילדים שלו, בעזרת הציירים המשובחים שהוא משכיל לבחור, גרוסמן יוצר שירה צרופה, חד-פעמית.

מה קורה בספר הזה? שום דבר מיוחד. הוא מתאר בערך חצי שעה בשגרת ערבו של ילד קטן, בגיל הגן – משהו רגיל שקורה לו מדי ערב: אבא מרכיב אותו על הגב ומסתובב איתו ברחבי הבית בקריאות "שק קמח!", כמו שההורים והסבים שלנו עשו איתנו, ובסוף הוא הולך לישון. אבל דרך המשקפיים הצלולים והמאירים של גרוסמן הקורא מקבל סרט שלם, ששחוק ודמע משמשים בו בערבוביה, וגם מתח דרמטי של פחד והקלה, עם פסקול מוזיקלי וקצבי, כמו ברוב ספרי הילדים של גרוסמן, ואת הסוף הכי טוב בעולם. הציורים פשוט מושלמים. חובה בכל בית שיש בו אבא, אמא, סבתא או סבא ומישהו קטן.

"מי רוצה שק-קמח?" מאת דויד גרוסמן (אייר: גלעד סופר, הוצאת: עם עובד, 26 עמ', לילדי גן ומעלה) – 68 ש"ח

2. התרנגול והגול

קו"ח הכי טובות שקיבלנו. "קוקוריקולום ויטה" - קובי ניב

כדורגלן צעיר בן שש התלהב קשות מ"קוקוריקולום ויטה" – זה שמו של גיבור הספר: תרנגול קשיש ונוסטלגי שנאחז נואשות ברגע התהילה הבודד שחווה כשהבקיע גול במשחק מכריע, אי שם בעבר הרחוק. וכך התבדו כל חששותי: א. חשבתי שהשם מתחכם מדי לקהל היעד ויקרוץ רק להורים? ובכן טעיתי; כשהם קטנים הוא נשמע להם מצחיק וכשהם יגדלו, הם ייזכרו ויבינו ויצחקו עוד פעם, מה רע? ב. חשבתי שילדים יתקשו להזדהות עם גיבור ספר קשיש שחי בעבר? אז חשבתי, מתברר שמי שיודע לספר סיפור יכול לספר כל דבר לכל אחד; ג. חשבתי שיש יותר מדי טקסט בשביל ספר מצויר? שטויות, הוא מרתק ומבדר עד הסוף. הילד חטף את הספר הביתה ושמעתי שגם החברים שלו נהנו. לא ניסיתי את הספר על כדורגלניות, או על ילדות בכלל, לשיקולכם. הציורים מלאי חיים והומור.

"קוקוריקולום ויטה" מאת קובי ניב (אייר: אולג מילשטיין, הוצאת: כנרת זמורה-ביתן, 32 עמ', לבני 5-9) – 68 ש"ח

3. תראו מי מדבר

 

אפשר להצטרף? "אנחנו מטילים" - אמי רובינגר

 

חברים שבנם קיבל ממני במתנה את "חתול גדול חתול קטן" כשהיה בן שנה (היום הוא בכתה ג') זוכרים עדיין כמה שמחו בספר ההוא, שהעשיר את אוצר המלים של הילד וכיכב זמן רב בשעת הסיפור לפני השינה. רובינגר ממשיך ליצור ספרים לטף בקו המוצלח הזה – ציורים גדולים עם טקסט קצר ומחורז, שמניח לילד (או להורה) להשלים את החרוז במלה המתבקשת. לפעמים יוצא לו סתם ספר נחמד, ולפעמים נחמד במיוחד + הידד, כמו הפעם: בכל עמוד יש בעל-חיים שנוסע בכלי-תחבורה כלשהו, שאת שמו יש לנחש בעזרת הציור והחרוז. הציורים וגם הטקסט משעשעים להפליא, וגם החריזה מצוינת הפעם.

כעת נוסף למדף גם "חיות מבולבלות" החדש – הפעם ללא חריזה, אבל עם דפים חצויים שיוצרים ערבוב מקסים של חיות שונות ומשונות ומעניקים להן גם שמות חדשים ומצחיקים. מותק של מתנה לפעוטות שמתחילים לדבר.

"אנחנו מטיילים" ו- "חיות מבולבלות" מאת אמי רובינגר (הוצאת כתר, לבני שנה עד ארבע) – 64 ש"ח ו-74 ש"ח (בהתאמה)

מבולבלים? גם אנחנו. "חיות מבולבלות" - אמי רובינגר


 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה