13 בינואר, 2014

תלוי איך מסתכלים על זה

עטרה אופק ממליצה על ספר ילדים שנון עם אג'נדה מוסווית ומארחת את שי סלע בהמלצה על ספר נוער המשלב גיבורים קסומים ומתכונים לעוגות

בספרי ילדים עם אג'נדה, לעתים קרובות מדי האג'נדה פוגמת בטעמו של הסיפור; אבל סופר מתוחכם וקצת שובב יידע להסוות אותה ככה שהספר לא יאבּד מחנו ויהיה כיף לקרוא אותו. קובי ניב, למשל, כתב כאן מותק של סיפור שמראה איך הכל תלוי בעין המתבונן, ואיך אותו אירוע עשוי להתפרש לאחד כאִיוּם הקורא למלחמה – ואילו לאחר כאות מבשר טוב המזמין חגיגה. זה המשל, והנמשל אקטואלי בכל עת.

הספר מתאר מה קורה בשלושה כפרים שכנים, שראשיהם נוהגים לצפות מדי שנה בחשרת העננים הנקשרת מעל האזור כדי לקבוע את העתיד הצפוי להם בלֵיל המַים משָמיים: בכפר עמודי-יללות חוזָה מגידת העתידות כי דובי ההרים יורקי האש יגיעו לחטוף את בנותיהם; בכפר ניר-פורים (שלכל תושביו קוראים ניר פורת) קובע החוזה בעננים כי שֵׁדֵי הגשם השחורים יבואו לגזול מהם את אש הנצח; ואילו בכפר עין-עוד חוזים הנביאים שמחה גדולה והילולה, כרמז לנישואיה המיוחלים של בת המנהיג. בכל כפר מתכוננים התושבים לקראת הבאות, ובלילה המיועד נפרשת כפולת עמודים לרווחה ומציגה את סופם הטרגי-קומי של שני הכפרים רואי השחורות, לעומת נשף החתונה הצוהל שנערך בכפר האופטימי.

בין השורות מובלע כמובן גם לגלוג עליז על חוזים ונביאים באשר הם ועל שטיפות מוח המוניות, כשבנוסף מצליח ניב, כיאה לאחד מחלוצי הפמיניסטים המוצהרים בארצנו, להשחיל גם אג'נדה פמיניסטית – במלה אחת בלבד! זה קורה בכפר האופטימי, בטקס הנישואין של הניצול היחיד מהכפר השכן לבת המנהיג, שבסיומו "היו השניים לגבר ואשה" (תודו שזה יפה). ואם ישאל הקורא (כמוני) איך ייתכן שבכפר האופטימי לא שמו לב בכלל מה מתרחש בינתיים בשני הכפרים השכנים, הריהו מוזמן לנחש בעצמו או (מוטב) לשוחח על זה עם הדור הצעיר (אני לפחות מצאתי כמה תשובות מעניינות, גם אם לא תמיד מסַפּקות). הציורים מלבבים, עם בלונים של טקסט משעשע. לבני 4-9.

"הרואים בעננים" מאת קובי ניב (איירה: נטלי בטלהיים, הוצ' כנרת זמורה-ביתן, 34 עמ', מנוקד), 49 ש"ח בחנות המגדלור (במקום 72 ש"ח מחיר מלא)

קסמים ומתכונים

קוראים ורעבים. עטיפת הספר "פקעת של קשרים", מאת ליסה גרף

קבלו שוב את שי סלע (14) מצבעון, מומחית המדור לספרי נוער:

"עלילת הספר המיוחד הזה מתרחשת בעולם דומה לשלנו, אבל בשדרוג קל: בתעודת הזהות, בנוסף לשם ולגיל ולכל הפרטים הרגילים, רשום גם הכישרון שלך, וכל מיני טיפוסים יודעים איכשהו לעשות קסמים. יש בספר די הרבה גיבורים, והגורלות של כולם נקשרים זה לזה בצורה מעניינת. אחת הגיבורות, למשל, יודעת לאפות עוגות מעולות, שכל אחת מהן מתאימה בדיוק נמרץ לאחד מהגיבורים האחרים, ובין הדפים אפשר למצוא מתכונים לעוגות המגרות האלה (ברשותכם דילגתי על כולם – גם כי לא היה לי כוח לקרוא מתכונים, וגם כי הספר עניין אותי מכדי להרוס אותו בגלל רִיוּר). סגנון הכתיבה מיוחד ומלא הומור, והדמויות אמיתיות בצורה מלבבת – כמעט הצלחתי להזדהות אפילו עם האיש הרע בסיפור! באמת נהדר. חבל רק שהגיבורים חושבים בצורה דומה מדי (מנקודות מבט שונות), זה קצת עצבן אותי. התרגום טוב פלוס: אלמלא השמות, הייתי עשויה לחשוב שהספר נכתב בעברית. לסיכום, ספר טוב ומומלץ להקראה לפני השינה, לילדים ולהורים שאוהבים ממתקים כתומים בטעם נוגט (למידע מפורט: נא לקרוא בספר!)."

אוסיף רק שהספר כיכב במצעד ספרי הילדים המומלצים של אתר אמזון ל-2013. לבני 8-12.

"פקעת של קשרים" מאת ליסה גרף (מאנגלית: נועה בן פורת, הוצ' ידיעות אחרונות, 257 עמ'), 61.80 ש"ח באתר ההוצאה במקום 88 ש"ח מחיר מלא

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה