29 באפריל, 2014

תמונות מחיי ניסויים

עטרה אופק ממליצה על ספר הניסויים המדעיים שינתק את הילדים ממסך הטלוויזיה, ושי סלע קוראת לכם להתרגש מספרו הראשון והמרתק של הסופר ג'ון גרין

אם טרם נואשתם מהשאיפה האוטופית לנתק את קטיני הבית מהמסכים שמחוברים להם לווריד, בעיקר בימי החופשה שחלפו ובאלה הרובצים בפתח, ועדיין בא לכם לפתות אותם לקום מהספה ולעשות משהו מעניין בשעות הפנאי, לשם שינוי, ייתכן שיש לי הצעה בשבילכם. לא שמדובר במשימה קלה, אני יודעת! אפילו תולעת-ספרים מושבע כמו א' (8.5) כבר קורא רק במיטה, לפני השינה, ובשאר הזמן הבו לו מסך, לא חשוב באיזה גודל. אבל את הספר החדש הזה הוא דווקא פתח, ועיין בו, וגם הלך למטבח ועשה כל מיני ניסויים, אפילו ש"זה בכלל ספר לקטנים" (לדבריו).

אם הגעתם עד הלום בטח יש לכם ילדים, ואולי גם שמעתם על המופעים המדעיים של דוקטור מולקולה. הספר הנחמד של הדוקטור מציג 24 ניסויים מדעיים שאפשר לבצע בבית, בעזרת חומרים פשוטים וזמינים, ורובם נראים ממש כמו קסם: להחליק ביצה קשה בקלילות לתוך בקבוק, לגרום לשקית תה לעופף באוויר, לקרב בלון ללהבה בוערת בלי שיתפוצץ, וזו רק ההתחלה. רק קחו בחשבון שהספר מעוצב אמנם לילדים, אבל מיועד למעשה למבוגר שמבלה איתם.

כי רוב הילדים, אם תניחו בידם את הספר, יסתפקו בביצוע ניסוי אחד או שניים, בלי לטרוח להציץ בהסברים המרתקים על העקרונות המדעיים שמאחורי כל ניסוי ("איך זה קרה?") ועל ביטוייהם השונים בחיינו ("איפה רואים את זה בעולם?"), וחבל. לעומת זאת, אם הניסויים יהפכו לבילוי משותף עם מבוגר סבלן, או עם חבר סקרן ונלהב, שיקרא הכל על כל ניסוי ויידע לספר עליו, יש סיכוי טוב שגם הילד שלכם ייקח את הספר ליד, ולו כדי להתבונן בצילומים היפים במהלך הניסוי. הספר כתוב וערוך היטב, לבני 4-10 בליווי חבר או מבוגר.

"דוקטור מולקולה" מאת אורי וייל (צילומי צבע: צור קוצר, הוצ' מודן, 117 עמ', מנוקד), 70.20 ש"ח במקום 78 ש"ח מחיר מלא בבוקנט

חשיפה לצפון

עותק נשימה. עטיפת הספר "מחפשים את אלסקה"

עוד המלצה נרגשת מאת שי סלע (14), מומחית המדור לספרי נוער:

"לא לעתים קרובות יוצא לי לקרוא ספר מרגש, עמוק, עצוב ויפהפה כל כך שהנשימה נעתקת. 'מחפשים את אלסקה' הוא בדיוק ספר כזה.
"לגיבור הספר, מיילס בן ה-15, יש תחביב מוזר – לקרוא מילים אחרונות של אנשים מפורסמים. מיילס מחליט לחפש אחר "האפשרי", בהשראת דברי המשורר פרנסואה רבלה על ערש דווי. הוא עוזב את בית הוריו ועובר לפנימיית קאלבר קריק באלבמה, שם הוא עובר כל מיני חוויות – חלקן טובות, חלקן רעות – וסוף-סוף יש לו חברים אמיתיים. הוא פוגש שם גם נערה מיוחדת ומטריפה ששמה אלסקה. אבל אז קורה משהו שמשנה הכל.

"הספר נחלק לשניים – החלק שלפני מה שקרה, והחלק שאחרי. בשני החלקים מיילס לומד יותר ויותר על החברים שלו, על עצמו, על אהבה ועל החיים.

"זה ספר מדהים, באמת-באמת מדהים. הגיבורים שלו מקסימים, העלילה מרתקת וגם התרגום מעולה; המתרגמת הצליחה להעביר את כל הרבדים בצורה מושלמת. זה מסוג הספרים שבכל פעם שקוראים אותו, מבינים דברים חדשים. אני ממליצה לכם – לא, אני מפצירה בכם – לקרוא אותו."

אני עצמי כבר התמוגגתי כאן מרב-המכר הקודם של גרין, "אשמת הכוכבים", ואם שי מפצירה בכם, כדאי לסמוך עליה. הנה פרק ראשון לטעימה. לבני 12 ומעלה.

"מחפשים את אלסקה" מאת ג'ון גרין (מאנגלית: רנה ורבין, הוצאת הכורסא וידיעות ספרים, 267 עמ'), 52 ש"ח בחנות "המגדלור" במקום 98 ש"ח מחיר מלא

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה